고등학생들의 이공계 기피현상 실태분석 및 개선방안

Metadata Downloads
Alternative Title
The Avoidance of Science and Engineering Fields by High School Students Attending Colleges and Universities in Korea
Author(s)
진미석윤형한
Publication Year
2002-07-31
Created
2002-07-31
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/770
Abstract
본 연구에서는 다루고자 하는 주된 문제는, 고등학생들의 이공계 대학 진학 기피현상은 어떻게 진전되고 있는가? 학생들의 이공계열 기피현상은 어떤 측면에서 문제를 가질 수 있는가? 그리고 이공계열 기피현상은 어느 정도로 우려스러운 것인가? 즉, 현재의 추세에 비추어 볼 때, 향후 이공계 인력 수급에 어느 정도로 심각한 결과를 낳을 것인가? 학생들은 이공계 진학을 기피하는 요인은 무엇인가? 등과 같이 현상의 실태와 관련된 문제들이다. 그리고 현상에 대한 보다 명확한 분석을 시도하고, 분석 결과에 입각하여 정책방안을 제시하고자 한다.
Recently, in Korea, the avoidance of science and engineering academic fields of Korean high school students has become one of the most important public issues since the high-quality manpower in these fields has been emphasized as one of the essential elements for strengthening the competitive power of the Korean economy. The stake holders in these issue such as policy makers( in Ministry of Education and Human Resources, Ministry of Science and Technology, Ministry of Industry and Resources, etc.), professors and teachers, professionals, etc., have shown enormous interest in developing the policies and strategies for improving the current situation. However, surprisingly, there is scanty empirical research related to this issue. There has been very weak evidence for the phenomenon itself of the avoidance of science and engineering fields. It is necessary to try thorough research on the phenomenon itself in order to develop the feasible and efficient policies. Thus, in this study, we tried, first of all, to understand the current situation of avoidance of science and engineering fields of high school students. We tried to figure out
1) whether there is a remarkable tendency to avoid these fields or not
2) if so, why?
3) is the tendency shown stronger for students of high academic achievement?
In order to answer these questions, we analyzed the primary data. One set of the data is the educational statistics related to these issues during 1980-2001 years. The other data source is the statistics on the majors at colleges of the students of high achievement(top 4%) in Korean scholastic aptitude test(KSAT) during 1998-2001. In addition, we administered the survey on the educational plan and the opinions about the current phenomenon of avoidance of science and engineering fields to 6,383 students and 346 teachers in 88 high school students in Korea. Besides, in order to draw policy implication, we benchmarked other countries' cases, especially the French case.
Based on these works, we suggested policies and strategies to improve the avoidance of the science and engineering fields of high school students.
...
Table Of Contents
I. 서론 1
1. 연구 필요성 및 목적 1
2. 연구 내용 및 방법 4
3. 연구의 범위 및 용어 규정 10
Ⅱ. 선행연구 분석 13
1. 이공계 기피현상에 대한 선행연구 분석 13
2. 이공계 인력 수급 전망 관련 연구 29
Ⅲ. 교육통계분석을 통한 이공계 기피현상의 실태 분석 41
1. 고등학교 자연계 학생 수 및 수능 자연계열 지원자 규모 변화추이 41
2. 이공계 대학 입학자의 규모 변화 53
3. 양적 규모면에서 이공계 기피현상의 실태 분석의 시사점 60
Ⅳ. 성적 우수자의 대학 진학 현황 자료 분석을 통한 이공계 기피현상 실태 분석 63
1. 우수 학생의 진학 현황의 전반적 분석 63
2. 자연계열의 진학 현황 분석 70
3. 성별 우수 학생의 진학계열 비교 76
4. 우수 학생의 진학형태 분석에서 나타난 이공계 기피현상의 시사점 83
V. 학생 및 교사 대상 설문조사를 통한 이공계 기피현상 진단 85
1. 고등학교 자연계열 진학자 감소의 원인과 향후 전망 85
2. 학생의 수능시험 응시 희망계열 및 교차지원 계획 96
3. 희망대학 진학계열 및 학과 103
4. 우수 학생의 이공계 이탈과 의약학계열 쏠림의 원인에 대한 진단 108
5. 논의 120
Ⅵ. 외국의 이공계 기피현상과 개선방안 : 프랑스의 사례 125
1. 프랑스의 과학계열 기피현상 125
2. 과학계열 기피현상 개선을 위한 프랑스의 정책 방안과 시사점 141
Ⅶ. 이공계 기피현상의 개선 방향 및 대책 155
1. 이공계 기피현상의 진단을 위한 개념틀 155
2. 고등학교 자연계열 진학 촉진을 위한 방안 156
3. 교차지원제도의 득과 실에 대한 분석을 통한 교차지원제도 개선 164
4. 이공계 인력 양성체계의 개선 165
5. 이공계 직업인들의 사회경제적 처우 개선 168
6. 과학기술인에 대한 사회적 이미지 제고를 위한 노력 170
Ⅷ. 요약 및 제언 173
1. 요약 173
2. 제언 178
참고문헌 181
ABSTRACT 187
부록 1. 부표 193
부록 2. 학생용 설문지 200
부록 3. 교사용 설문지 210
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
진미석. (2002-07-31). 고등학생들의 이공계 기피현상 실태분석 및 개선방안.
Type
Research Report
Appears in Collections:
연구보고서 > I. 기본보고서 (1997~현재)
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.