전문대학 교원의 직무능력 향상을 위한 연수 프로그램 개발(Ⅱ)

Metadata Downloads
Alternative Title
Junior College Professor Upgrade Training Program Development(Ⅱ)
Author(s)
장명희박은희
Publication Year
2002-07-31
Created
2002-07-31
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/771
Abstract
본 연구는 전문대학 교원이 수행해야 하는 직무를 규명하고, 현장 교원들의 직무에 대한 인식을 분석하여 체계적인 교육 기회를 마련하기 위한 기초자료를 제공하며, 이를 통해 교원 관리의 지침이 될 수 있는 직무수행 기준(안)을 개발·제시하고자 하였다. 또한 이 연구의 궁극적인 목적은 개발된 전문대학 교원의 직무수행 기준을 기초로 전문대학 교원의 직무능력 향상을 위한 연수 프로그램 개발 (Ⅰ) 연구에서 개발된 교원 연수 프로그램의 적정성을 검토하여 교원들의 경력 및 교육 특성을 고려한 연수 이수 모형 및 연수 운영 방안을 제시하는 데 있다.
This study intends to define the duties of Junior College professors in relation to study (Ⅰ), analyze their understanding of their current duties,
and finally suggest improvements in the work performance standards designed to provide systematic educational opportunities. Based on this,
the main objectives of this study include a review of the feasibility of the professor training programs suggested in study (Ⅰ) and the formulation of suggestions as to how these training models can be adjusted to professors individual characteristics and operation methods.
In order to achieve the objectives mentioned above, this study defined, based on the educational environment of junior colleges, potential
professors duties apt to be changed. Furthermore, this study analyzed the current status of junior college professors, as well as the actual
management conditions. Also defined were junior college professors duties based on their actual work duties. An analysis of professors understanding of their duties, utilization of work performance standards, and training demands was also carried out. In addition, this study
examined how appropriate the training programs developed in study (I) are, and presented a professors training program as well as models to
improve professors professional lives. These models are based on teaching skills related to the training demands made by junior college professors and on teaching standards.
The subjects of this study involved only full-time professors and excluded deans and teaching assistants. Of special importance is the fact
that these professors training programs were developed in a non- course specific manner, focusing rather on work requirements common to all
subjects.
This study used such methods as: analysis of documents and data, group interviews, work analysis along with Delphi studies, expert committees, interviews and surveys.
...
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 문제 3
3. 연구 방법 5
4. 연구의 제한점 9
Ⅱ. 전문대학 교원 현황과 역할 변화 11
1. 전문대학 교원의 현황 및 관리 11
2. 전문대학 교육 환경 및 교원의 역할 변화 21
Ⅲ. 전문대학 교원의 연수 프로그램 동향 45
1. 외국의 전문대학 교원 연수 프로그램 운영 동향 45
2. 국내 전문대학 교원 연수 프로그램 운영 동향 55
Ⅳ. 전문대학 교원의 직무수행 기준 개발 61
1. 전문대학 교원의 직무분석 61
2. 전문대학 교원의 직무 인식 및 직무수행 기준(안) 개발을 위한 요구 조사 76
3. 전문대학 교원의 직무수행 기준(안) 개발 99
Ⅴ. 전문대학 교원의 직무능력 신장을 위한 연수 프로그램(안) 117
1. 연수 프로그램 개발의 전제 117
2. 연수 프로그램 개발의 기본 방향 120
3. 연수 프로그램(안) 개발 124
4. 연수 프로그램 이수 모형(안) 및 운영 방안 131
참 고 문 헌 141
ABSTRACT 145
부 록 155
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
장명희. (2002-07-31). 전문대학 교원의 직무능력 향상을 위한 연수 프로그램 개발(Ⅱ).
Type
Research Report
Appears in Collections:
연구보고서 > I. 기본보고서 (1997~현재)
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.