중등단계 특수교육 대상 학생의 진로지도 현황 및 정책과제

Metadata Downloads
Alternative Title
Career Guidance for Middle & High School Special Education Students: Current Status and Challenges
Author(s)
이지연김은주
Publication Year
2003-12-31
Created
2003-12-31
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/944
Abstract
본 연구의 주요 목적은 중등단계 특수교육 대상 학생의 진로지도 현황을 최종 수혜자인 학생과 공급자인 학교 ·교사 ·학부모 측면에서 학교 유형 · 학교 단위, 그리고 장애 유형별 분석을 하고, 그 의미 있는 분석 결과에 기초하여 진로지도서비스의 개입전략을 제시하며, 궁극적으로 진로지도 활성화 를 위한 국가 정책의 장·단기 과제를 제안하고자 한다.
Having a narrower range of choice for their careers than others, those students who require special education should plan their careers well ahead of time by carefully taking into account such factors as the characteristics of disabilities, aptitude and the kind of jobs available for them. Therefore, they are in need of career education of the sort whose contents and delivery are more specifically targeted for them.
In recognition of this need, the research looks at the current status of career development programs available for special education students and then seeks to propose policy measures to strengthen career guidance for them.
Chapter 1 gives an outline of the research by describing that the research (1) draws on existing researches that analyzed the characteristics of career development for special education students to highlight the need to identify relevant policy measures, (2) surveys and interviews both suppliers (schools, teachers and parents) and users (students) of career guidance, and (3) analyzes the outcomes comprehensively to propose nation-wide policy measures.
Chapter 2 examines theories to reaffirm a link between disabilities and career guidance and reviews preceding researches to elucidate the characteristics of adolescents in terms of development, cognition, psychology, emotions and behavior according to different types of disabilities.
Chapter 3 explains the status quo of middle- & high-school special education by looking into how special education institutions are operated, how their students find and develop their careers after graduation and what activities and systems are available for career guidance for those students.
Chapter 4 describes the situation in the U.S: it first looks into several cases to explain how American special education students receive career guidance; then it reviews legal and institutional supportive systems such as School-to-Work Opportunities Act (STWOA), Perkins Vocational and Technical Education Act, Individuals with Disabilities Education Act (IDEA) and Americans with Disabilities Act (ADA) as well as outlines several career guidance programs such as CHOICE and TASSEL. Chapter 4 also draws three lessons from the American examples: (1) seamless links among related institutions, both horizontally and vertically; (2) enough experts for effective career guidance; and (3) continuous assessments of career guidance programs
...
Table Of Contents
I. 서 론 1
1. 연구 필요성 및 목적 1
2. 연구 내용 및 연구 접근 틀 6
3. 연구방법 8
4. 연구 한계 17
Ⅱ. 장애와 진로교육 19
1. 장애 정의와 유형 19
2. 장애와 진로개발이론 22
3. 장애 청소년의 발달적 특성과 진로지도 30
4. 장애 청소년의 발달적 특성이 진로지도에 주는 함의 38
Ⅲ. 중등단계 특수교육 대상 학생의 진로지도 41
1. 중등단계 특수교육 패러다임의 이동과 특징 41
2. 중등단계 특수교육기관의 운영형태와 특징 47
3. 중등단계 특수교육 대상 학생의 졸업 후 진로방향 52
4. 중등단계 특수교육 대상 학생의 진로지도관련 활동현황 59
5. 중등단계 특수교육 대상 학생의 진로지도체제 69
Ⅳ. 미국 특수교육 대상 학생의 진로지도 75
1. 법.제도적 지원체제 75
2. 진로지도 프로그램 사례 및 특징 87
3. 미국 진로지도 사례를 통한 함의 111
Ⅴ. 중등단계 진로지도 공급자 현황 및 요구 115
1. 특수학교 및 특수학급 진로지도 현황 115
2. 중등단계 특수교육 교사의 진로지도인식 및 요구 143
3. 학부모의 자녀 진로결정개입 및 진로지도 요구 165
Ⅵ. 진로지도 수요자 측면의 진로개발현황 및 요구 193
1. 응답자 특성 193
2. 진로인식 195
3. 진로탐색 218
4. 진로결정 225
5. 진로준비 235
6. 개인 특성 변인 241
7. 기타 분석 246
Ⅶ. 특수교육 대상 학생의 진로지도 정책 과제 251
1. 정책제안을 위한 연구 결과 요약 251
2. 정책 과제 제안 262
3. 제언 272
참고문헌 273
ABSTRACT 279
<부록 1> 학교대상 설문지 285
<부록 2> 교사대상 설문지 287
<부록 3> 학부모대상 설문지 290
<부록 4> 학생대상면담조사지 293
<부록 5> 특수학교진로지도지원체제현황 308
<부록 6> 학생면담조사 변인간 상관계수표 317
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
이지연. (2003-12-31). 중등단계 특수교육 대상 학생의 진로지도 현황 및 정책과제.
Type
Research Report
Appears in Collections:
연구보고서 > I. 기본보고서 (1997~현재)
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.