한국폴리텍대 대학생의 자기조절학습 전략 활용에 관한 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on the Utilization of Self-regulated Learning Strategies of Korean Polytechnic College Students
Author(s)
강혜영유현실
Publication Year
2007-04-30
Created
2007-04-30
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/9588
Abstract
본 연구의 목적은 한국폴리텍대학(구, 기능대학) 학생들이 최근 유용한 학습방법으로 제시되고 있는 자기조절학습 전략을 어느 정도 활용하는지를 살펴보려는 것이다. 이를 위하여 한국폴리텍대 학생을 대상으로 자기조절학습 측정검사(양명희, 2000)를 실시하였으며 총 8개교의 학생 781명의 자료가 분석되었다. 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 폴리텍대 학생들은 전체적으로 인지조절(M= 3.02~3.35)이나 동기조절 전략(M= 2.99~3.39)에 비해 행동조절 전략(M= 2.80~3.02)을 상대적으로 덜 사용하는 것으로 나타났다. 특히, 자기조절학습의 하위 전략 중에는 학업시간 관리 전략(M= 2.80)을 가장 덜 사용하며, 숙달목적지향성 전략(M= 3.39)을 가장 많이 사용하는 것으로 나타났다. 둘째, 연령에 따른 자기조절학습 전략 활용의 차이를 살펴본 결과, 인지조절, 동기조절, 행동조절 학습전략 모두에서 17~19세 연령 집단이 자기조절학습전략을 가장 덜 사용하는 것으로 나타났다. 셋째, 출신고교에 따른 자기조절학습전략 활용의 차이를 살펴본 결과, 인지조절, 동기조절, 행동조절 학습전략 모두에서 농업고등학교 졸업자 집단이 자기조절학습전략을 가장 덜 사용하는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 토대로 볼 때, 폴리텍대 대학생들에게 학업시간 관리 및 행동통제에 대한 교육과 상담 프로그램이 절실히 요청된다고 하겠다. 특별히, 다양한 연령대와 출신고교의 학생들이 재학하고 있는 폴리텍대학의 경우, 17~19세 연령대의 학생들과 농업고등학교 출신 학생들을 대상으로 한 학습 관련 교육과 상담 프로그램이 마련될 필요가 있어 보인다.
The purpose of this study is to examine the utilization of self-regulated learning strategies which have been suggested as a useful learning method for polytechnic college students, The Self-regulated Learning Inventory(Yang, 2000) was administered to 781 students selected from eight polytechnic colleges. Results were found as following. First, polytechnic college students used strategies of behavior control (M=2.80~3.02) less than those of cognitive control (M=3.02~3.35) or motivation control (M=2.99~3.39). Specifically, study time control (M=2.80) was used the least, and mastery goal orientation strategy (M=3.39) was used the most. Second, the comparison between different age groups upon self-regulated learning showed that the age group of 17-19 years old used all the self-regulated learning strategies the least. Third, comparisons between students with different high school backgrounds upon self-regulated learning showed that students from agricultural high schools used self-regulated learning strategies the least. Implications were discussed for educational and counseling programs regarding the study time management and behavior control, specifically for students of younger age and those from agricultural high schools.
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
강혜영. (2007-04-30). 한국폴리텍대 대학생의 자기조절학습 전략 활용에 관한 연구. 직업능력개발연구 10권 1호.
Type
Article
Appears in Collections:
학술지 논문 > I. 직업능력개발연구
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.