이공계 고등교육 졸업생의 노동시장 이행 과정 분석

Metadata Downloads
Alternative Title
An Analusis of the School-to-Work Transition of Science and Engineering Graduates - Focusing on the Difference of Length of Transitional Period between the Types of Employment
Author(s)
최영섭박재민
Publication Year
2007-08-31
Created
2007-08-31
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/9590
Abstract
학교-노동시장 이행과정의 마찰 비용(frictional cost)이 상대적으로 큰 이공계 졸업생의 양적, 질적 수급 불일치 해소를 위해 그 이행 과정에 대한 체계적인 이해가 필요하다. 이를 위해 본 글에서는 전문대 이상 졸업자의 계열별 노동시장 이행 과정을 전공 일치 및 정규직 여부별 취업 소요 기간 중심으로 분석하고 있다. 이를 통해 이공계 졸업생의 노동시장 이행에서의 특성을 타 계열 졸업생의 이행 과정과 비교하여 파악할 수 있다.
분석 결과, 공학 계열의 경우 취업 소요 기간이 비교적 짧게 나타나 상대적으로 이행 과정이 양호한 것으로 보인다. 반면 자연 계열 전문대 졸업생의 경우 낮은 전공 일치 취업 비중과 장기간의 취업 소요 기간 등을 보여줘 노동시장 이행 과정에서 가장 큰 어려움을 겪는 것으로 판단된다. 이러한 결과들은 현재 이공계 졸업생 내에도 세부 전공별, 교육수준별로 노동시장 이행 상황에 편차가 존재함을 보여주는 것으로, 향후 이를 고려한 이공계 교육 대책이 수립, 추진되어야 할 것이다.
To resolve the issue of mismatch for science and engineering graduates, it is required to understand their transition process from school to the labor market. For this purpose, this paper analyzes the school-to-work transition of graduates of colleges and universities by major to see how well the match between the job and the field of study is and how long it takes for the graduates to get full-time regular jobs. The results show that it takes less time for engineering majors to find jobs than other majors, implying engineering majors’ transition to labor market is relatively smooth. However, science graduates of two-year college show higher level of mismatch and longer job seeking periods. Therefore, this analysis renders the importance of developing measures which effectively incorporate gaps created by their major and educational level to mitigate the frictional cost that science and engineering graduates pay in their transition process.
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
최영섭. (2007-08-31). 이공계 고등교육 졸업생의 노동시장 이행 과정 분석. 직업능력개발연구 10권 2호.
Type
Article
Appears in Collections:
학술지 논문 > I. 직업능력개발연구
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.