공공부문 인적자원개발 우수기관 인증제 평가지표에 대한 분석 및 분류 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
Statistical Analysis and Classification Study for the Evaluation Indexes of
Author(s)
김소영김민영장원섭이성
Publication Year
2007-08-31
Created
2007-08-31
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/9592
Abstract
본 연구는 인적자원개발 성과 평가와 인증의 중요성에 대한 재인식을 기반으로 ‘공공부문 인적자원개발 우수기관 인증제’에 사용된 지표를 분석하여 지표별 영향력에 대한 이해를 돕고, BSC 모형을 바탕으로 분류작업을 실시하여 지표개발의 방향성을 제시하고자 하였다. 분석 연구 결과, 지표 중요도 판단에서 평가주체(전문가와 실무자 집단) 간의 유의미한 차이가 있었으며, 평가맥락(소속기관의 유형이나 규모)별로는 차이가 없었다. 판별분석을 통하여 ‘인적자원개발의 운영’이 우수기관 인증에 있어 가장 영향력이 큰 지표로 확인되었으며, 성과평가에 활용 가능한 통계 모형이 구현되었다. 분류 연구 결과, 대부분의 지표가 내부프로세스 관점과 학습 및 성장의 관점에 포함되었고, 고객 관점과 재무 관점에 해당하는 지표들은 결여되어 있었다. 이러한 분석 연구와 분류 연구 결과는 인적자원개발 심사에 있어 운영 측면이 강조되고 있음을 나타냄과 동시에, 향후 고객 관점, 재무 관점을 고려할 필요가 있음을 시사하고 있다.
The certificate program of Best Human Resources Developer has been noticed as the way of evaluating the excellence in HRD. This study employed statistical methods and classification to evaluate the Best-HRD indexes as a meta-evaluation. The statistical methods including t-test, ANOVA, and discriminant analysis were used to investigate the issues related to evaluation and, the BSC perspectives -financial, customer, internal process and learning & growth- were adopted to classify the indexes. The results revealed that there was signifiant difference between groups in evaluating the importance of indexes, but no differences according to the types and the sizes of organizations. This study proposed a statistical model through discriminant analysis. The investigation based on the BSC model indicated that the evaluators focused on the indexes categorized as internal process and learning & growth, and needed to develop more indexes falling into the categories of customer and financial perspectives.
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
김소영. (2007-08-31). 공공부문 인적자원개발 우수기관 인증제 평가지표에 대한 분석 및 분류 연구. 직업능력개발연구 10권 2호.
Type
Article
Appears in Collections:
학술지 논문 > I. 직업능력개발연구
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.