청년무업자의 원활한 직업교육 진입 및 근로이행을 위한 영국 고등단계 직업교육제도 분석 및 시사점
- Alternative Title
- Systemic Analysis of Further Education Colleges for Smoothing Entry to Vocational Education and Vocational Education to Work Transition of NEET in UK and Its Implications
- Author(s)
- 이은정
- Publication Year
- 2008-08-31
- Created
- 2008-08-31
- URI
- https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/9618
- Abstract
- 본 연구는 취업도 진학도 훈련도 받지 않는 청년무업자(NEET)의 직업교육 진입 및 근로이행을 원활히 하기 위한 영국의 고등단계 직업교육제도 사례를 분석하고 시사점을 얻는 데 목적이 있다. 영국은 직업교육 진입부터 근로이행의 전 과정에서 직업교육과 더불어 고용, 복지 요소들을 연계하여 다각적이고 총체적인 정책으로 변혁시켜 왔다. 전체 학교체계를 유연화 함으로써 다양한 직업교육경로를 제공하고, 고등직업교육기관인 FE컬리지도 유기적으로 변화시켜 입학자격을 유연화 하고 청년무업자 조기발굴체계와 인센티브 및 상담서비스를 지원하여 직업교육 참여를 유도하였다. 동시에 교과과정, 현장교육, 자격제도에 고용연계적 요소를 강화하고 구직서비스를 지원함으로써 근로이행을 순조롭게 돕고 있다. 청년무업자에 대한 정책 고려가 시급한 우리 상황에서 한두 가지 개혁 요소만으로는 한계를 보이는 바, 보다 근본적이고 종합적인 정책설계가 실효성을 거둘 수 있음을 시사한다.
The purpose of this study is to analyze systemic factors of Further Education Colleges reform in UK for smoothing transitions of the NEET(the youth not in Education, Employment and Training), focusing on entry to vocational education and vocational education to work. Implications are as follows:
First, policies on transition of entry to vocational education and vocational education to work must change to overall and dynamic approaches on education, employment and welfare factors related to whole transition processes. Second, education systems need to reform flexible pathways to give diverse learning opportunities for NEET. Finally, admission requirements of FE colleges must be more flexible and actively outreach systems, incentives and guide services have to adopt. In addition, in order to tightly connect education and employment, it is necessary that FE colleges collaborate with industries in a curriculum development and work-based learning.
- Publisher
- 한국직업능력연구원
- Citation
- 이은정. (2008-08-31). 청년무업자의 원활한 직업교육 진입 및 근로이행을 위한 영국 고등단계 직업교육제도 분석 및 시사점. 직업능력개발연구 11권 2호.
- Type
- Article
-
Appears in Collections:
- 학술지 논문 > I. 직업능력개발연구
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.