4년제 대학 이공계 전공 여학생의 직업 준비과정이 이행결과에 미치는 영향

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on College-to-Work Transition of Women College Students Majoring Science and Technology
Author(s)
임정연이영민
Publication Year
2008-08-31
Created
2008-08-31
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/9619
Abstract
본 연구에서는 4년제 대학에서 이공계열 학과를 졸업한 여학생이 직업세계로 이행하는 과정과 성과에 관해 탐색하였다. 특히 이공계열을 자연계와 공학계로 분류하여 각 세부 계열별로 직업세계 이행을 위한 준비과정이 성과에 미치는 영향을 파악하였다. 연구 결과, 이공계 전공 여학생은 졸업 후 순수 취업, 미취업 및 실업, 학교진학 등 세 가지 진로이행 과정을 보였다. 이들은 노동시장에서 자신의 전공분야로 진입하는 데 어려움을 겪고 있었으며 공학계열보다 자연계열이 보다 어려운 것으로 나타났다. 또한 상당수의 이공계 여학생들은 졸업 후 대학원에 진학하고 있었으며, 이들의 재학시절 진로준비는 직업세계로의 이행을 선택한 집단에 비하여 다소 미흡한 것으로 나타났다.
The purpose of the study was to investigate the process and outcomes of transition of women college students in science and technology majors in 4-year universities. Especially, this study was conducted to examine the effects of career transition preparations on outcomes in labor markets and industries when women students graduated.
In the result, the women graduate students chose one of three career paths: employment, unemployment or job-seeking, and graduate study. Many of women graduate students have difficulties in getting into workplaces where their majors have been playing a leading role in labor market major. In addition, many of them go into graduate schools although they have lack of career preparation.
Publisher
한국직업능력연구원
Citation
임정연. (2008-08-31). 4년제 대학 이공계 전공 여학생의 직업 준비과정이 이행결과에 미치는 영향. 직업능력개발연구 11권 2호.
Type
Article
Appears in Collections:
학술지 논문 > I. 직업능력개발연구
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.