E-learning의 정서적 반응 및 학습성과가 전이성과에 미치는 영향:직무몰입의 매개효과를 중심으로

Metadata Downloads
Alternative Title
The Effects of Reaction and Training Performance on Transfer Performance: Focusing on the Moderating Variables of Job Involvement and Need for Achievement
Author(s)
권오영김세종임효창
Publication Year
2008-12-31
Created
2008-12-31
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/9636
Abstract
최근 정보통신기술의 발달에 따라 기업 교육훈련 체계가 전통적인 소집형 교육에서 e-learning으로 전환되고 있다. 기업교육의 궁극적인 성공은 교육을 이수하고 난 뒤 현업에 돌아가서 자신이 배웠던 교육내용을 실무에서 적극적으로 사용함으로써 전이성과를 높이는 데 있다. 본 연구는 기업교육의 전이성과에 영향을 주는 제 요인들을 살펴보는 것이 연구목적이다. 전이성과 결정요인으로 기업교육의 일차적 성과인 정서적 반응과 학습성과를 가정하고, 이들 간의 관계에 영향을 미치는 직무몰입의 매개효과를 실증 분석하였다. 이를 위하여 국내 기업교육 전문업체 C사와 직장인 재교육 교육기관인 K기관으로부터 최근 3개월에서 6개월 사이에 e-learning을 이수한 피교육자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 그리고 구조방정식모형에 의한 분석결과를 제시하고 토의하였다. 분석 결과, 직무몰입의 매개효과가 검증되었으며 분석 결과에 대한 해석 및 토론을 하였다.
The development of information technologies has contributed virtual training as one of important education methods. E-learning in firms provides trainees with more education opportunities in diverse ways. It has developed a range of innovative services with an one-stop solution of education within the electronic sector. Also under the e-learning environment, trainees can undertake customized training packages at anytime and any places. Moreover, information technology allows both the trainers and other trainees to be decoupled in any of the elements of time, place, and space.
This study explores the relationship between reaction/learning performance and transfer performance, and analyzes the mediating effect of individual characteristics on training effectiveness in e-learning settings. Based on the previous literature conducted on the traditional training environment, four sub-hypotheses are developed and tested by questionnaires survey data. The collected data have been analyzed by SPSS12.0
Results indicate that 1) reaction to the e-learning program are revealed as factor affecting the improvement of the transfer performance; and 2) mediating effects of personal characteristics(job involvement) are partially identified.
The contribution and limitations of this research are also discussed with future studies.
Publisher
한국직업능력연구원
Citation
권오영. (2008-12-31). E-learning의 정서적 반응 및 학습성과가 전이성과에 미치는 영향:직무몰입의 매개효과를 중심으로. 직업능력개발연구 11권 3호.
Type
Article
Appears in Collections:
학술지 논문 > I. 직업능력개발연구
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.