국내 이러닝 콘텐츠의 양은 기하급수적으로 늘어나는 데 비해 콘텐츠 품질관리는 개발자 위주의 평가준거와 평가 절차 및 결과에 대한 불투명성으로 시장의 신뢰를 손상시키고 있다. 이에 본 연구는 개발자와 학습자의 FGI(Focus Group Interview)를 각각 실시하여 국내 이러닝 품질관리의 문제점을 규명하고, 이를 개선하기 위해 국내 3기관과 해외 7기관의 품질관리 평가기준을 분석하여 개발자와 학습자의 합의된 포괄적 평가영역과 기준을 도출한 후, 평가영역별 중요도와 시급도의 인식수준에 대해 이러닝 콘텐츠 개발자 40명과 학습자 70명에게 설문조사를 실시하였다. FGI 연구 결과, 국내 이러닝 콘텐츠 평가는 기준의 불명료성과 결과 도출 과정의 불투명성으로 인해 시장의 신뢰가 떨어지고 있으며, 더 나아가 경직된 평가체제는 학습자와 개발자의 요구를 신속하게 수용하지 못하고 있다. 본 연구는 이에 대한 개선안으로 개발자와 학습자가 인식하는 평가영역별 중요도와 시급도에서의 차이를 설문조사로 분석하여 합의된 평가기준을 도출하였다. 본 연구는 기존 이러닝 콘텐츠 품질관리 체제의 문제점을 규명하고 개선안을 도출하였지만, 이는 한 번의 조사로 그치는 것이 아니고 주기적으로 수행되어, 기술환경의 변화와 교육현장의 요구를 반영한 투명한 평가과정으로 객관적이고 신뢰성이 있는 평가체제로의 도약 방안을 제공하는데 연구의 더 큰 의의가 있다. The primary purpose of this study was to identify the core criteria for e-Learning contents quality assurance. This study also aimed to see whether e-Learning developers and learners have different perspectives on the importance and urgency of the core criteria. To accomplish this purpose a literature analysis was performed on quality evaluation criteria of 3 local institutions and 7 foreign countries to compare evaluation criteria and combine them on the basis of conceptual similarity. A focus group interview(FGI) was conducted in the developer group and in the learner group, followed by a survey for priority in main evaluation areas. Then 40 developers and 70 e-learners participated in the survey. The study revealed 6 factors as the key areas of quality assurance criteria for e-learning contents to activate and improve e-learning. The six factors were teaching design, learning contents design, interaction design, evaluation design, learner support, and technical support. In terms of importance, the learner and developer group showed significant difference in teaching design and learner support areas. From an urgency perspective, the developer group considered instructional design and learner support more urgent while the learner group considered technical support area is more urgent.
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
강명희. (2009-08-31). 이러닝 콘텐츠 품질관리 평가기준 규명. 직업능력개발연구 12권 2호.