그동안 청년층의 학교에서 노동시장으로 이행과정에 대한 연구는 많았으나 장기적으로 어떤 과정을 거쳐 안착하는지에 대한 연구는 많지 않다. 본 연구는 4년제 대학 졸업생(2002년도)의 졸업 후 약 7.3년간의 직업력 자료를 이용하여 노동시장 안착과정과 이 과정에서 전공별 차이에 대해 분석하였다. 노동시장 안착과정은 졸업 후 (i) 직업경력년수, (ii) 주요 일자리 취득 여부와 소요기간 및 근속기간, (iii) 주요 일자리를 취득할 확률을 중심으로 살펴보았다. 여기서 ‘주요 일자리’는 졸업 후 7년 동안의 평균 직업경력년수(3.8년)를 감안하여 ‘3년 이상 근속한 일자리’로 정의하였다. 분석결과 대학 졸업생의 43.4%만이 주요 일자리를 잡는데 성공했으며, 의약계, 공학계, 사범계, 사회계와 같이 직업세계와의 연계성이 높은 전공일수록 주요 일자리를 취득할 확률이 더 높았다. 또 직장이동자의 약 36%가 이직 시 산업과 직업이 바뀌는 경력변동을 경험했으며, 이학·공학계와 예체계에서 경력변동률이 높았다. Although there have been many studies on the youth’s School-to-work Transition, little research has how the youth take up their career job in the labor markets. Using the job history data during 7.3 years since college graduation, this study examines the difference in job take-up between college graduates by their majors. Settling in labor market process was observed based on (ⅰ) total year of work experience after university graduation, (ⅱ) time to job take-up, and job tenure, and (ⅲ) probability of obtaining Career job. ‘Career job’ is defined as ‘job that lasted for more than 3 years’, with the average job tenure being 3.8 years after graduation. The result suggest that only 43.4% of the graduate students obtained Career job, that students with medical science and pharmacy, engineering, social science, which are closely related to the job world, had a higher probability in getting Career job than those with other majors. About 36% of people who changed jobs experienced a career change that is job mobility that accompanied both industrial and occupational moves at the same time. And the graduates from science and engineering field showed more change of jobs.