탐험학습 및 활용학습과 조직성과의 관계

Metadata Downloads
Alternative Title
The Relationships Between the Exploration Learning and the Exploitation Learning and Organizational Performance
Author(s)
이철기
Publication Year
2012-04-30
Created
2012-04-30
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/9729
Abstract
조직구성원의 학습을 통한 고용능력 제고 및 생산성 향상이 중소기업의 경쟁력 강화 측면에서 강조되고 있는 현실에서 탐험 및 활용학습 연구는 중소기업의 학습 전략 추진에 큰 의의를 갖는다. 본 연구는 탐험학습 및 활용학습의 관계, 탐험학습 및 활용학습과 조직성과의 관계를 분석하였다. 분석결과, 탐험학습과 활용학습은 상호 보완적 성격을 갖는 것으로 나타났다. 이는 탐험학습과 활용학습이 조직에서 동시에 활성화될 수 있음을 의미한다. 탐험학습과 활용학습을 동시에 추구하는 조직이 하나의 학습전략에 집중하는 기업보다 높은 조직성과를 가질 것으로 예측되었지만 실증분석 결과 예측과는 달리 조직경쟁력 강화에는 탐험학습이, 인당 매출액 증가에는 활용학습이 각각 정(+)의 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 탐험학습과 활용학습은 모두 조직성과와 역U자형의 관계를 갖기보다는 선형관계를 갖는 것으로 나타났다. 마지막으로 본 연구의 결과가 중소기업 학습에 미치는 의미와 시사점을 논의하였다.
This study examines the relationship between exploration learning and exploitation learning and firm performance and the interaction effects of the two learning strategies. Empirical results from a sample of small-medium size firms(SMEs) are as follows. First, the exploration and the exploitation learning are complementary constructs. Second, the relationships between both learning and organizational performance are not invert U shape style. The relationship between the exploration learning and the competitiveness of organization is linear and positive. The relationship between the exploitative learning and sales volume per man is nonlinear and U shape style, indicating that the exploitative learning is negative effect on the firm performance when it performs insufficiently, but positive effect when it performs sufficiently. Finally, the moderating effects of the exploration and exploitative learning on performance is not supported. This result means that the ambidextrous organization is not superior in their performance than the organization concentrating on only one type of learning in Korean SMEs.
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
이철기. (2012-04-30). 탐험학습 및 활용학습과 조직성과의 관계. 직업능력개발연구 15권 1호.
Type
Article
Appears in Collections:
학술지 논문 > I. 직업능력개발연구
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.