특성화고 졸업 청년층의 취업결정요인

Metadata Downloads
Alternative Title
The Research on Employment Determinants of Specialized Highschool Graduates
Author(s)
노경란허선주
Publication Year
2012-08-31
Created
2012-08-31
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/9735
Abstract
이 연구는 특성화고를 졸업한 청년층의 취업에 영향을 미치는 요인을 규명하여 이들의 고용을 촉진하기 위한 시사점을 도출하는 것을 목적으로 하고 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 한국고용정보원에서 제공하는 ‘고졸자 취업진로 조사(HSGOMS: High School Graduates Occupational Mobility Survey)’를 분석 자료로 활용하였다. 그 중 취업 여부의 판단이 가능한 4,016명을 대상으로 특성화고 청년층의 취업결정요인을 살펴보기 위해 SPSS 18.0을 활용하여 이항 로지스틱 회귀분석을 실시하였다. 개인 및 가정의 특성, 취업목표, 학교의 진로지도, 가정 진로지도, 직업 관련 교육 및 훈련, 구직활동과 관련된 변인을 투입하는 총 6단계 모형을 설정하여 분석하였다. 그 결과 성별과 거주지역, 취업목표 설정 시기, 학교 성적, 직업 관련 교육 및 훈련의 다양성, 자격증 소지 유무, 구직활동 여부, 면접 경험이 취업에 영향을 미치는 변인으로 분석되었다. 이러한 점을 반영하여 특성화고 청년층의 취업 가능성을 향상시키기 위해 고려해야 할 사항들에 대해 제언하였다.
This study aimed to analyze employment determinants of specialized highschool graduates and to discuss how to improve their employability. To accomplish this purpose, the data of 4,016 cases which their employment status can be discerned from HSGOMS(High School Graduates Occupational Mobility Survey) produced by KEIS(Korea Employment Information Service) were analyzed using the binominal logistic regression analysis. Personal and family's characteristics, employment goal setting, career interventions of the graduated highschool/their own family, vocational education and training and job search activities were analyzed as employment determinants. The research results showed gender, residential district, employment goal setting juncture, school record, participation on vocational education and training and experiences of job searching/job interview as significant employment determinants of specialized highschool graduates.
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
노경란. (2012-08-31). 특성화고 졸업 청년층의 취업결정요인. 직업능력개발연구 15권 2호.
Type
Article
Appears in Collections:
학술지 논문 > I. 직업능력개발연구
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.