이 연구는 특성화고교에서 취업지원 업무를 담당하는 취업지원관에게 어떠한 직무역량이 요구되는지 규명하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 전국 특성화고교 재직 취업지원관을 대상으로 FGI, BEI, 전문가 검토, 설문조사 등을 통한 방법을 거쳐 직무역량을 도출하였다. 다음으로 특성화고 취업지원관들의 직무역량에 대한 현재 수준과 필요 수준을 조사하여 요구도를 파악하였고, 취업지원관과 교사에 따라 차이가 있는지 파악하였다. 연구 결과, 특성화고 취업지원관의 직무역량으로 ‘기업요구 파악, 기업체 정보분석, 직장적응 촉진, 취업처 발굴 및 관리’ 등 10개의 직무역량이 도출되었고, 이 중 학생 취업동기 부여와 취업지원 프로그램 기획 및 운영, 기업요구 파악 등에 관한 직무역량 요구가 높은 것으로 나타났다. 연구 결과에 따라 특성화고 취업지원관의 직무역량 수준 제고를 위한 방안으로 직무교육 및 매뉴얼 제공, 협력적 업무지원 네트워크 구축 등의 실천적 제언과 후속 연구를 위한 제언을 제공하였다. This study aims to identify career consultants’ job competency for high school students who want to get a job in specialized high school. To do this, career consultants’ job competency were developed throughout panel workshop, FGI, BEI, expert reviews and surveys. Then, the competency gaps between current and future needs were investigated. Also, this study identified the perception differences on career consultants’ job competency between career consultants and high school teachers in specialized high school. Study results show a competency model constructed 10 job competency including understanding recruiting trends, analyzing corporate needs, facilitating adapting job, developing job seeking technique, motivating getting a job, planning and implementing job supporting programs, developing and managing corporations, building trust in schools. Based on this research, job training, development of job manuals and constructing network systems were discussed.
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
변정현. (2012-12-31). 특성화고 취업지원관의 직무역량 요구 분석. 직업능력개발연구 15권 3호.