고등교육기관에서의 선행경험학습인정제 도입 가능성과 한계: 사례연구를 중심으로

Metadata Downloads
Alternative Title
A Case Study on Recognition of Prior Experiential Learning at Higher Education Institution of Korea
Author(s)
이정표
Publication Year
2013-08-31
Created
2013-08-31
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/9754
Abstract
이 연구는 선행경험학습인정을 시범 운영하고 있는 S대학의 사례 연구를 통해 우리나라 고등교육기관에서의 선행경험학습인정 제도의 도입 가능성 및 한계를 탐색하는 데 목적이 있다. 이를 위하여 선행경험학습인정에 대한 이론적 고찰과 함께 S대학의 선행경험학습인정 사례를 분석하고 그 적용 가능성과 한계를 논의하였다. 결론에서는 선행경험학습인정제도 도입을 위해 정부차원에서 검토해야 할 과제를 제시하였다.
이 연구 결과는 고등교육기관에서 선행경험학습인정의 운영 실제를 사전에 점검함으로써 제도 도입에 따른 시행착오를 최소화하고 제도의 성공적인 운영을 위한 과제가 무엇인가를 파악하는 데 중요한 정보를 제공해 줄 것으로 기대된다.
The purpose of this study was to represent the outlines of pilot project of RPL(Recognition of Prior Experiential Learning, especially workplace experience) and some of the issues that have arisen through the case study of a higher education institute in Korea. The case study has been chosen to identify the issues and investigate the problems through RPL project.
To meet the purpose of the study, the theoretical perspective of RPL was reviewed and RPL policy and implementation process of PRL project was analysed. Also the possibilities and constraints that emerged from the case study were identified and the policy tasks of government to promote RPL in higher education were proposed.
The results of the study will provide information to resolve key problems regarding RPL implementation and highlight a few significant factors facilitating the introduction of RPL in higher education institutions in Korea.
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
이정표. (2013-08-31). 고등교육기관에서의 선행경험학습인정제 도입 가능성과 한계: 사례연구를 중심으로. 고용직업능력개발연구 16권 2호.
Type
Article
Appears in Collections:
학술지 논문 > II. 고용직업능력개발연구
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.