특성화고의 진로지도 및 취업지원이 직업만족도에 미치는 영향 : 직무일치도를 매개로 하여

Metadata Downloads
Alternative Title
The Impact of Employment Support and Career Guidance of Specialized vocational High Schools on Job Satisfaction : With Focus on the Mediating Effect of Job and Major Congruence
Author(s)
남미자김희연이수지이주영
Publication Year
2013-12-31
Created
2013-12-31
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/9758
Abstract
본 연구는 특성화고에서 이루어지는 진로지도 및 취업지원 프로그램이 직업만족도에 어떤 영향을 미치는가를 살펴보기 위하여 특성화고의 진로지도 및 취업지원과 직업만족도 사이에 직무일치도가 부분적으로 매개할 것이라는 가설을 설정하고,이를 구조방정식 모형을 설정하여 분석하였다. 이를 위하여 한국고용정보원의 '2011년 고졸자 취업진로조사(HSCOMS)' 자료를 활용하였다.
본 연구의 분석 결과, 특성화고의 진로지도 및 취업지원에 대한 만족도가 높을수록 졸업생들의 직업만족도가 높게 나타났으며, 직무일치도가 높을수록 직업만족도가 높아졌다. 또한 특성화고의 진로지도 및 취업지원 프로그램은 학생들이 전공에부합하는 일자리로 진입하는데 유의미한 영향을 주고, 직무일치도를 매개로 직업만족도에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다.
This study seeks to examine the impact of specialized vocational high schools' employment support and career guidance on graduates' job satisfaction. Assuming a mediating effect of congruence between jobs and majors among career guidance, employment support, and job satisfaction, a structural equation model was proposed to analyze the study's model using the "2011 Korea Employment Information Service's High School Graduates Occupational Mobility Survey".
The study results showed a positive influence from career guidance and employment support on graduates' job satisfaction. Also, higher congruence between jobs and majors results in higher job satisfaction. In addition, the study revealed that the career guidance and employment support programs in specialized vocational high schools have a significant effect on the students' efforts to find a job that is relevant to their majors. Job and major congruence also had positive influence on job satisfaction by acting as a mediator.
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
남미자. (2013-12-31). 특성화고의 진로지도 및 취업지원이 직업만족도에 미치는 영향 : 직무일치도를 매개로 하여. 고용직업능력개발연구 16권 3호.
Type
Article
Appears in Collections:
학술지 논문 > II. 고용직업능력개발연구
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.