한국 성인의 학습전략 국제비교 및 역량과의 관계 분석

Metadata Downloads
Alternative Title
International Comparison of Adult Learning Strategies and Analysis of the Relationship with competencies
Author(s)
임언박혜석추지윤
Publication Year
2014-04-30
Created
2014-04-30
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/9766
Abstract
본 연구에서는 OECD 국제성인역량조사(PIAAC)의 데이터를 활용하여 한국 성인의 학습전략 수준을 다른 나라와 비교하고, 학습전략과 평생학습, 성인 역량과의 관계를 살펴보았다. 한국 성인의 학습전략 수준은 23개 국가 가운데 가장 낮았다. 젊은 층일수록, 여성보다는 남성이, 교육수준이 높을수록 학습전략 점수가 높았으며, 평생학습에 참여하는 사람이 참여하지 않는 사람보다 학습전략 점수가 높게 나타났다. 언어능력과 수리력으로 측정한 성인의 역량과 학습전략은 학력, 연령, 평생학습참여 여부를 통제한 후에도 유의미한 관계가 있었다. 성인 학습의 질 제고를 위하여 학습전략의 중요성을 고려할 필요성을 정책적 시사점으로 제시했다.
The purpose of this study was to compare adult learning strategy of adults, using the data of the 2012 OECD Adult Learning Survey used in the Program for International Assessment of Adult Competencies(PIAAC). Korean adults were the lowest in the learning strategies among 23 countries. Learning strategies scores showed differences according to age, gender, years of learning, and adult learning participation. A positive relationship of learning strategies with competencies were found after adjusting to age, gender, years of education and adult learning participation.
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
임언. (2014-04-30). 한국 성인의 학습전략 국제비교 및 역량과의 관계 분석. 고용직업능력개발연구 17권 1호.
Type
Article
Appears in Collections:
학술지 논문 > II. 고용직업능력개발연구
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.