긍정탐구 채용면접이 브랜드 에쿼티에 미치는 영향

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Alternative Title
A Study on the Effect of Employment Interview using Appreciative Inquiry on Brand Equity
Author(s)
최승규장영철
Publication Year
2014-12-31
Created
2015-01-09
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/9773
Abstract
본 연구는 긍정탐구 채용면접이 브랜드 에쿼티에 미치는 영향을 규명하는데 있다.
본 연구의 실증분석을 위해서 취업을 앞둔 대학교 재학생 및 졸업생 92명을 대상으로 긍정탐구 채용면접 시뮬레이션을 그룹별(1~5명) 40분간 실시한 후 설문조사를 실시하여 데이터를 수집하고 분석을 통해 가설을 검증하였다. 본 연구결과를 살펴보면, 긍정탐구 채용면접의 긍정성, 구성주의, 동시성은 브랜드 에쿼티(브랜드 충성도, 브랜드 이미지, 브랜드 인지도)에 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다.
본 연구의 시사점은 긍정탐구가 실증적 이론임을 보여주었고, 선행연구가 거의 없는 것으로 확인된 기업 선발 장면에서의 긍정탐구 채용면접 및 브랜드 에쿼티의 관계를 실증적으로 규명한 매우 의미 있는 시도였다. 또한 새로운 구조화된 면접기 법의 검증이 이루어져 능력중심인재를 채용하는 면접기법으로서의 역할을 기대할 수 있으며, 기업의 채용은 인재확보의 역할 뿐 아니라 고객유지와 확보를 위한 서비스의 역할도 존재함을 실증적으로 확인하였다.
The objective of this study is to investigate the effects of employment interviews using appreciative inquiry on brand equity.
For the empirical analysis of this study, 92 university students and graduates ahead of work carried out simulation employment interview based on appreciative inquiry, and the collected survey data were analyzed to test the hypothesis. The analysis can be summarized as follows. It was confirmed that, positive, constructionist and simultaneity of employment interview based on appreciative inquiry positively affect the brand equity.
The study implies that appreciative inquiry is an empirical theory. In addition, the verification of the new structured interview techniques was made, which can be expected to serve as interview techniques employing human resources on talent base. It also empirically confirmed that, employment interview has the role of customer service in maintenance and securing of customers as well as securing talented individuals.
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
최승규. (2014-12-31). 긍정탐구 채용면접이 브랜드 에쿼티에 미치는 영향. 고용직업능력개발연구 17권 3호.
Type
Article
Appears in Collections:
학술지 논문 > II. 고용직업능력개발연구
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