본 연구는 이원고정효과모델을 활용하여 기업 내 학력의 외부효과와 개인 및 기업 특성에 따른 외부효과의 차별적 효과를 분석하였다. 분석결과, 기업에서 학력의 외부효과는 소속집단의 평균교육연한이 1년 증가함에 따라서 1.2% 만큼의 임금상승효과를 가져오는 것으로 나타났다. 또한 학력의 외부효과는 개인특성 및 기업특성에 따라 그 효과가 다르게 나타났다. 이런 결과는 교육의 효과를 제대로 평가하기 위해서는 개인의 교육투자수익률뿐만 아니라 외부효과까지 고려해야 하며, 개인 및 조직의 특성에 따른 차별적 효과까지 고려하여 조직을 전략적으로 운영해야 할 필요성이 있음을 보여준다. 이에 본 연구는 교육의 효과가 개인의 교육투자수익률뿐만 아니라 제3자에게 영향을 미치는 외부효과까지 고려하여 평가되어야 한다는 인식의 전환과, 외부효과를 높일 수 있도록 기업 내 각 구성원들 간 상호작용의 기회를 증가시킬 수 있는 여건을 마련해야함을 정책적 시사점으로 제기하는 바이다. In this paper, we estimate human capital externality within the firm and identify its differential effects, exploiting two-way fixed effect model. Our results show significantly 1.2% external effects within the firm. This result means that a worker within the firm that has high level of workers' average years of schooling has wage premium. This result suggests that the social returns to education from human capital externality are strongly positive, implying that the effect of education should be evaluated by positive human capital externality as well as private return to education not to underestimate the effect of education. We also estimate the differential effect of human capital externality with regard to personal and company characters. Human capital externality has differential effects by gender, marital status, occupational type, and incentive type. These results emphasize that a company should establish proper strategies in order to maximize the benefit of human capital externality.