일학습병행 기업현장교사 선정의 적절성, 현장 훈련 실행 및 학습 전이의 관계에 대한 학습 전이 풍토의 조절된 매개효과

Metadata Downloads
Alternative Title
Appropriateness of in-company on-the-job trainer selection for a work-learning dual system and the moderated-mediating effect of learning transfer climate on on-the-job-training and learning transfer
Author(s)
김대영박상오
Publication Year
2018-07-31
Created
2018-08-14
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/9856
Abstract
이 연구는 일학습병행 기업현장교사 선정의 적절성, 그리고 기업현장교사의 현장 훈련 실행과 학습근로자의 학습 전이의 관계에 대한 학습 전이 풍토의 조절된 매개 효과를 살펴보고자 하였다. 이를 위해 일학습병행에 참여하는 기계·로봇, 전기·전자, 정보통신 분야의 기업현장교사와 학습근로자를 대상으로 설문 조사를 실시하였다. 기업현장교사에게는 기업현장교사 선정의 적절성과 현장 훈련 실행에 관한 것을, 학습근로자에게는 학습 전이와 학습 전이 풍토에 대해 질문하였다. 총 349쌍의 자료를 분석에 활용하였다. 주요 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 일학습병행 기업현장교사 선정의 적절성, 기업현장교사의 현장 훈련 실행 수준, 학습근로자의 학습 전이 및 학습 전이 풍토는 상호 정적인 상관관계를 갖는 것으로 나타났다. 둘째, 기업현장교사의 현장 훈련 실행은 기업현장교사 선정의 적절성과 학습근로자의 학습 전이의 관계를 완전 매개하는 것으로 나타났다. 셋째, 학습 전이 풍토의 조절된 매개 효과는 통계적으로 유의하지 않았다. 이러한 분석 결과를 바탕으로 일학습병행 현장 훈련의 효과성 향상을 위한 몇 가지 시사점을 제시하였다.
This study aims to examine several things. First, it examines the appropriateness of designating in-company trainers for a work-learning dual system. Next, it examines the moderated-mediating effect of learning transfer climate (LTC) on the in-company trainer's on-the-job training, and the correspondent work-learner's learning transfer (LT). Subjects were small and medium-sized Korean businesses in mechanical and robotics industries, electrical and electronic industries, and information technology sectors. Trainers were asked about the appropriateness of their selection criteria, including consideration for various competencies and aspects of on-the-job training. Learners were asked about LT and LTC. A total of 349 data set points were collected from the trainers and learners and used for data analysis. Analyses found several things. First, appropriate trainer selection criteria, on-the job training performance levels, learner's LT and LTC are positively correlated. Second, a trainer's OJT performance fully mediates trainer selection criteria and the corresponding learner's LT. Third, the moderated mediating effect of LTC was not statistically significant. Implications of the study and directions for future research propose points to improve the effectiveness of work-learning dual system OJT.
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
김대영. (2018-07-31). 일학습병행 기업현장교사 선정의 적절성, 현장 훈련 실행 및 학습 전이의 관계에 대한 학습 전이 풍토의 조절된 매개효과. 직업능력개발연구 21권 2호.
Type
Article
Appears in Collections:
학술지 논문 > I. 직업능력개발연구
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.