본 연구는 우리 나라 국민의 직업의식의 특징과 문제점을 고찰하고, 사회적 변화 및 의식변화에 맞춰 우리의 직업의식을 어떻게 하면 전통적 가치관과 조화시키면서 올바른 직업의식을 고취시킬 것인가를 연구함으로서 주요 집단별 직업의식 함양 교양 프로그램의 개발 방안을 제시하고자 한다. This study aims to provide guidance for developing educational programs to improve job consciousness in Korea. In today's world of work which is a lot more advanced and complicated than that of 10 years ago, having the right attitude for work is not only important for one's own success in his career, but has a great impact on the productivity of the workplace. Both people at academia and in industry agree that having the right attitude is the key to the success at the workplace. But, unfortunately, people arrive at work totally unprepared not only in skills but also in attitudes. So, how do we accomplish preparing people with right tools? ...
Table Of Contents
연구요약
I. 서론 1 1. 연구의 필요성과 목적 1 2. 연구의 내용 2 3. 연구방법 및 절차 5
II. 직업의식의 전통적 요소와 사회환경의 변화 9 1. 직업의식의 전통적 요소 9 2. 환경의 변화와 가치관의 변화 19 3. 환경변화의 시사점 39
III. 한국인의 가치관과 직업의식 41 1. 현대사회에서 직업배분의 원칙의 변화 41 2. ‘한국인의 직업의식조사‘를 중심으로 살펴본 직업의식 실태 42 3. 직업의식조사의 시사점 59
IV. 직업의식 교양 프로그램의 실태 61 1. 청소년 대상 교양교육 프로그램 61 2. 여성대상 교양교육프로그램 73 3. 직장인 대상 교양프로그램 78 4. 교양프로그램 실태의 시사점 95
V. 직업의식 함양 프로그램 개발방안 97 1. 직업의식 함양 교양 프로그램의 개발의 기본 원칙과 방향 98 2. 청소년을 위한 직업의식 함양 프로그램 개발방안 109 3. 중고령자를 위한 직업의식 함양 프로그램 개발방안 135 4. 여성을 위한 직업의식 함양 프로그램 개발방안 147