UAE(아랍에미리트연합)의 글로벌 교육전략 연구
- Alternative Title
- Research on Global Education Strategy for UAE(United Arab Emirates)
- Author(s)
- 박태준; 손유미; 김한별
- Publication Year
- 2008-11-30
- Created
- 2008-11-30
- Keyword
- 두바이; UAE; 교육전략
- URI
- https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/2345
- Abstract
- 글로벌 시대를 맞아 경쟁력을 확보하는 방법 중 하나는 다양한 형태의 지식과 전략을 하나로 통합하여 최고·최대·최초의 지식 클러스터를 구축하는 것이다. 자유화·개방화·IT화에 따라 글로벌 경쟁이 심화되면서, 국가 간에 국경 없는 경쟁이 사실상 시작되었다. 새로운 패러다임에 신속하게 적응하지 못하는 국가는 총체적 위기에 직면하기 때문에, 과거의 고정적·안정지향적 국가시스템을 유동적·변화지향적 국가시스템으로 전환하기 위한 다각적인 지식클러스터 구축 노력이 현재 전 세계적으로 이루어지고 있다.
중동 국가는 원유의 공급에 따라 부의 편중적 축적이 이루어졌고, 금융시장도 발전하게 되었다. 최근에는 창조적인 중동 국가인 아랍에미리트의 탄생으로 전 세계의 이목이 집중되고 있다. 아랍에미리트(UAE) 토호국 중 두바이와 아부다비는 원유생산국이라는 이미지를 탈필하여, 세계 명문 대학의 적극적인 유치 등을 통해 지식기반경제사회에서 경쟁력 강화 및 지역경제 활성화를 주도하고 있다. 이런 성과는 한국의 인적자원개발 현황 진단 및 향후 발전전략 수립에도 중요한 시사점을 제공할 것이다.
이 연구는 UAE 교육과 관련하여 세게 최초로 시도된는 연구로서 UAE 교육 분야의 세계화 전략 분석의 초석을 마련하고자 하는 목적으로 수행되었다.
○ 주요내용
- 선행연구 분석
- 두바이의 학교교육제도
- 두바이 날리지 빌리지(Knowledge Village)
- 두바이 사례의 시사점
- 아부다비의 주요 고등교육기관
- 두바이와 아부다비의 비교 및 결론
This research is related with the Global HR Forum 2008-Regional Conference in Dubai conducted by KRIVET, The Korea Economic Daily and Ministry of Education, Science and Technology.
In this research, we introduced the Dubai Model, which has grown as a center of the world by producing a big project such as Internet City, Media City and Knowledge Village in Dubai, and the Abu Dhabi Model, which has started the business that focus on Culture and Education after established the board of Abu Dhabi tourism on fall of 2004. In addition, we were looking for implications from the UAEs educational globalization and knowledge management strategies by examining and comparing the Dubai Education Model and Abu Dhabi Education Model.
The method of the study was the situational comparative analysi. Through this method, we found a lot of caracteristics of Dubai and Abu Dhabi's educational globalization and knowledge management strategies. The findings of the study are summarized as follows.
First, Dubai adopts the strategies that industrialize all the educational resources as much as available, on the other hand, Abu Dhabi adopts anti-industrialization of education and cultural development strategies. Second, Dubai gives priority to Educational industrialization, Economic development, Market-based knowledge society, Foreign capital, Market while Abu Dhabi gives priority to anti-educational industrialization, Cultural development, Ethnocentrism, cultural knowledge development, Domestic capital, Governmental regulation. Finally, Dubai adopts industry-oriented higher educational system, on the other hand, Abu Dhabi adopts culture-oriented higher educational system.
- Table Of Contents
- 요 약
제1장 서 론
제1절 필요성 및 목적 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구목적 7
제2절 연구방법 7
1. 연구 방법 7
2. 연구 사업 내용 11
3. 연구사업의 추진 전략 12
4. 기대효과 및 활용방안 13
제3절 선행연구 분석 13
1. 선행연구 13
제2장 두바이
제1절 개관 21
제2절 경제, 산업 23
제3절 교육 26
1. 학교교육제도 26
2. 고등교육 심의위원회(Commission for Academic Accreditation) 30
3. 두바이 교육협의회(Dubai Education Council) 33
제4절 두바이 개발 주요 프로젝트 34
1. 두바이 인터넷 시티(Internet City) 36
2. 두바이 미디어 시티(Media City) 37
3. 두바이 스튜디오 시티(Studio City) 37
4. 두바이 헬스케어 시티(Healthcare City) 38
제5절 두바이 날리지 빌리지(Knowledge Village) 39
1. 목적 39
2. 주요 특징 40
제6절 두바이 아카데믹 시티(Dubai Academic City) 44
제7절 두바이 사례의 시사점 46
제3장 아부다비
제1절 개관 53
1. 아부다비의 지리적 특성 53
2. 아부다비의 도시계획 - “Plan Abu Dhabi 2030” 53
제2절 산업, 경제 57
1. 아부다비의 에너지 산업 58
2. 아부다비의 관광산업 62
3. 경제 64
제3절 정치 67
1. UAE의 아버지 셰이크 자에드(Sheikh Zayed) 68
2. 아부다비 정부 조직 71
제4절 교육 72
1. 아부다비 교육시스템 73
2. 아부다비 교육위원회(Abu Dhabi Education Council - ADEC) 75
3. 고등교육 77
4. 주요 고등교육기관 79
제5절 문화 87
1. 교육 문화 산업 프로젝트 88
2. 여성인력정책 89
3. 인적자원관리 91
제4장 두바이와 아부다비의 비교 및 결론
제1절 비교 93
제2절 결론 98
SUMMARY 101
참고문헌 103
- Publisher
- 한국직업능력개발원
- Citation
- 박태준. (2008-11-30). UAE(아랍에미리트연합)의 글로벌 교육전략 연구.
- Type
- Research Report
-
Appears in Collections:
- 연구보고서 > I. 기본보고서 (1997~현재)
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.