학교기업 활성화 방안 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on the Measures to Facilitate the Operation of School-Based Enterprises in Korea
Author(s)
정태화이병준
Publication Year
1999-12-31
Created
1999-12-31
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/269
Abstract
본 연구는 학교기업의 활성화 방안을 마련함을 연구의 주 목적으로 하며, 이를 위해 다음의 하위 목적을 달성하고자 한다. 첫째, 이론적인 접근을 통해 학교기업의 목적과 운영 원리, 그리고 운영상에서 제기되는 쟁점을 분석하고자 한다. 둘째, 국내·외의 학교기업 운영 실태를 종합적으로 분석하여 문제점을 추출하고 활성화 방안의 수립에 주는 시사점을 추출하고자 한다. 셋째, 학교기업의 활성화를 위한 여러 가지 방안의 가능성을 논의해 보고자 한다. 마지막으로 학교기업의 활성화를 위해 정부와 당해 대학이 추진할 수 있는 발전 방안을 개발하여 제안하고자 한다.
School-Based Enterprise(SBE) is defined in this study as any school-sponsored activities that engage a group of students in producing goods and services as part of their school programs. Both in developed and developing countries, the operation of SBEs for educational purposes has been relatively frequent in connection with vocational schooling. Studies have proved that SBEs would produce various benefits in addition to educational outcomes. Some of them, however, have pointed out that it would not be easy to run both a business and academic courses in school environment.
The purpose of this study is to investigate current status of SBEs in vocational colleges and thereby to develop various measures that facilitate the operation of SBEs of vocational colleges in Korea.
...
Table Of Contents
연구요약

Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구의 범위 및 용어 정의 3
3. 연구의 내용 및 방법 5

Ⅱ. 이론적 배경과 선행 연구 13
1. 학교기업의 역사적 발전 과정 13
2. 학교기업의 기대 효과 21
3. 학교기업 운영의 난점 30
4. 학교기업에 관한 선행 연구 34

Ⅲ. 학교기업의 국내·외 운영 실태 41
1. 외국의 운영 실태 41
2. 국내의 운영 실태 67
3. 조사 결과의 시사점 80

Ⅳ. 학교기업의 활성화 방안 논의 83
1. 학교기업 운영의 필요성 논의 83
2. 타 국가와의 비교 분석을 통한 시사점 89
3. 지원제도 분석을 통한 활성화 방안 탐색 94
4. 전문적인 사업 기법을 동원한 학교기업 운영 113

Ⅴ. 요약 및 제언 125
1. 연구 요약 125
2. 제언 134

참고문헌 157

ABSTRACT 163
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
정태화. (1999-12-31). 학교기업 활성화 방안 연구.
Type
Research Report
Appears in Collections:
연구보고서 > I. 기본보고서 (1997~현재)
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.