실업계 고등학교의 교수-학습방법 연구(Ⅰ): 수업 중 학습시간 분석을 중심으로

Metadata Downloads
Alternative Title
Field Analysis of Teaching-Learning Methods in Vocational High Schools
Author(s)
이수경서창교변숙영
Publication Year
1999-12-31
Created
1999-12-31
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/278
Abstract
본 연구는 관찰수업 수행 및 관찰결과에 대한 학습 시간 분석이라는 현장 접근적인 연구를 통하여 실업계 고등학교 현장의 교수-학습방법의 실태 및 문제점을 다각적으로 분석하는 데 그 주된 목적이 있으며, 아울러 실업계 고등학교 교수-학습방법에 대한 개선방안을 제시하기 위해 실시되었다.
The purpose of this research was to analyze the practical issue of teaching-learning methods in vocational high schools, through the field approach based on learning time analysis on the results of observation. Also we recommended various methods for the improvement of teaching-learning in vocational high schools. For this purpose, the research firstly, surveyed the characteristics of vocational high schools through diverse data in domestic and abroad. The research also analyzed the meaning of the lesson hour related to the teaching-learning method. Secondly, the research analyzed the situations and problems of the teaching-learning method in vocational high school classes with observation. Thirdly, the research searched the appropriate teaching-learning method in vocational high school classes, and groped out the desirable model. Fourth, the research examined the method of improvement applicable to the teaching-learning in vocational high schools by means of the consultation between the expertises.
...
Table Of Contents
연구요약

Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구의 방법 3
3. 연구의 제한점 8

II. 이론적 배경 9
1. 교수-학습방법과 학습시간 9
2. 학습시간 분석 17

III. 교수-학습 실태 분석 21
1. 집중률 및 집중시간 분석 26
2. 학습시간 축소 요인 분석 49

Ⅳ. 요약 및 논의 67
1. 요약 67
2. 논의 68

참고문헌 87

ABSTRACT 91

부 록 97
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
이수경. (1999-12-31). 실업계 고등학교의 교수-학습방법 연구(Ⅰ): 수업 중 학습시간 분석을 중심으로.
Type
Research Report
Appears in Collections:
연구보고서 > I. 기본보고서 (1997~현재)
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.