청년 지식기술 창업 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
Research on Knowledge Technology Entrepreneurship for Youth
Author(s)
박동김안국황규희이종선이봉주
Publication Year
2010-12-31
Created
2010-12-31
Keyword
청년창업창업교육
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/2813
Abstract
본 연구는 글로벌 경기침체 속에서 청년층의 고용위기 상황을 타개하기 위한 대안 중 하나로 대학(원)생 등이 직접 참여할 수 있는 지식기술 창업 방안을 제시하는 것을 목적으로 추진되었다. 이를 위해 정부의 관련 정책의 현황과 개선방안, 청년 지식기술 창업 실태조사, 국내·외 사례 등에 대한 분석을 실시하였다.
연구결과 창업교육을 경험하거나 창업동아리 활동을 경험한 학생들이 실제로 창업계획을 수립할 가능성이 높은 것으로 밝혀졌다. 특히 학생들 주변에서 창업에 성공한 사람이 있으면 창업을 계획할 확률이 그렇지 못한 사람보다 4배 이상 높은 것으로 나타났다. 그리고 서울 이외 지역의 학생들은 서울 소재 대학생들보다 창업에 더욱 적극적인 태도를 보여주었다.
향후 청년층의 창업의욕 고취 및 청년창업 지원사업의 효율적 추진을 위해 대학에서는 대학 교육과정을 통한 체계적 창업교육 실시, 학생창업보육센터 설립을 통한 창업동아리 활동의 활성화 등을 추진해 나가야 한다. 그리고 정부차원에서는 청년창업 지원 사업의 연계성 강화, 청년 지식기술 창업 성공 역할모델의 발굴 및 확산, 산학융합단지의 구축 및 활성화 등의 정책방안을 실행해 나가야 할 것이다.
○ 주요내용
- 청년 지식기술창업의 개념과 이론적 논의
- 정부의 청년창업 지원 사업 실태분석
- 우리나라 청년 지식기술창업 실태조사
- 국내·외 청년 지식기술 창업 성공사례 및 시사점
- 대학 및 정부 차원의 청년 지식기술창업 활성화 방안
The purpose of this research is to suggest a recipe for knowledge and technology start-ups that the youth such as college students and graduate school students can directly take part in, as one of alternatives for breaking through the serious crisis of youth unemployment during a global economic depression. This Research was intended not only to suggest an alternative solution to the present problem of youth unemployment, but also to establish a proposal for training and cultivating the creative and innovative start-ups that will lead the prospective ‘Creative Economy’ focused on knowledge and technology. To this end, the following matters were analyzed.
First, the concepts of ‘youth’ and ‘knowledge technology’ were defined, and then the present status of the youth start-ups was analyzed based on the KOSIS(Korean Statistical Information System) data of the Small and Medium Business Administration(SMBA). Then, Korean and foreign theoretical perspectives on the youth start-ups were reviewed, and the direction for this research was sought.
Second, the government’s policies for the youth start-ups were analyzed for each ministry, and their problems were searched and assessed synthetically. Considering the reality that the government has promoted the diversity of start-ups and job creation policies, the government analyzed the effectiveness of its youth start-ups support policy as one of the alternatives for expanding youth employment.
Third, the actual conditions of college students, professors and business incubator center occupants related to the youth knowledge and technology start-ups were analyzed. A survey on actual conditions was conducted focused on the general status of youth employment, the awareness of the youth start-ups, start-up education, start-up activity, problems of youth employment, and recipes for the invigoration of the youth start-ups.
Fourth, Korean and foreign cases that could function as role models for the invigoration of the youth knowledge and technology start-ups in Korea were analyzed. By analyzing the actual conditions of the youth knowledge and technology start-ups and the start-up activity support system in Silicon Valley, US and Otaniemi, Finland that have led a second IT revolution focused on the Smartphone, the implications for Korean circumstances were derived, and then were utilized to form policy initiatives.
Finally, based on the foregoing analysis and implications, detailed agendas for invigorating the youth start-ups in Korea were examined. Here, the initiatives for youth start-ups and the invigoration of students’ business incubation clubs through a lived experience-based start-up education, successful start-up role model development and expansion and buildup of an industry-academia fusion complex were suggested.
...
Table Of Contents
요 약
제1장 서론
제1절 연구의 필요성 및 목적 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구의 목적 3
제2절 연구의 내용 및 방법 4
1. 연구의 내용 4
2. 연구 방법 5
제2장 청년 지식기술 창업 관련 이론적 논의
제1절 청년 지식기술 창업의 개념과 현황 11
1. ‘청년 지식기술 창업’의 개념 정의 11
2. 청년 고용 및 창업의 현황과 특성 14
제2절 청년 창업 관련 이론적 논의 28
제3장 정부의 청년 창업 지원 사업 실태 분석
제1절 정부의 청년 창업 지원 사업 현황 41
제2절 청년 창업 지원 사업의 운영 실태 43
1. 창업 교육 사업 43
2. 창업 경진 대회 사업 52
3. 사업화 지원 54
제3절 정부의 청년 창업 지원 사업 종합 평가 59
제4장 우리나라 청년 지식기술 창업의 실태 분석
제1절 조사 개요 61
제2절 청년 지식기술 창업 실태 조사 결과 65
1. 청년 고용 일반 현황 65
2. 청년 창업에 대한 인식 68
3. 창업 교육 실태에 대한 인식 76
4. 창업 동아리 활동 및 창업 장애 요인에 대한 인식 80
제3절 청년 창업 계획의 결정 요인 분석 82
제4절 분석의 시사점 86
제5장 국내외 청년 지식기술 창업 사례 및 시사점
제1절 해외의 청년 지식기술 창업 사례 91
1. 미국 스탠포드대학과 UC 버클리대학의 청년 지식기술 창업 사례 91
2. 핀란드 알토대학의 산학 융합형 청년 지식기술 창업 사례 105
제2절 국내의 청년 지식기술 창업 사례 122
1. 학생창업보육센터를 통한 청년 지식기술 창업 성공 사례 122
2. 산업 단지 내 산학 캠퍼스를 통한 청년 지식기술 창업 성공 사례 136
3. 텐어클락의 청년 지식기술 창업 성공 사례 146
제3절 국내외 사례의 정책적 시사점 158
제6장 청년 지식기술 창업 활성화를 위한 정책 과제
제1절 대학 차원의 정책 과제 164
1. 대학 교육 과정을 통한 체계적 창업 교육 실시 164
2. 학생창업보육센터 설립을 통한 창업 동아리 활동의 활성화 166
제2절 정부 차원의 정책 과제 168
1. 정부의 청년 창업 지원 사업의 연계성 강화 168
2. 청년 창업 성공 역할 모델의 발굴 및 확산 169
3. 산학 융합 단지 구축을 통한 청년 창업 활성화 171
4. 기타 청년 창업 활성화를 위한 정책 방안 173
제7장 결론
SUMMARY 177
부록 설문지 187
참고문헌 203
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
박동. (2010-12-31). 청년 지식기술 창업 연구.
Type
Research Report
Appears in Collections:
연구보고서 > I. 기본보고서 (1997~현재)
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.