본 연구에서는 선행 교육과정 국제 비교 연구들에서 다루고 있고 직업 교육의 선진국이면서 최근 교육과정 개혁이 활발히 이루어지고 있는 미국, 영국, 독일, 프랑스, 일본 등 5개국을 분석·비교 대상으로 선정하였다. 이 연구의 목적은 이들 국가의 직업 교육과정 개혁의 최근 동향, 직업 교육과정 개발 및 운영 체제, 직업 교육과정의 편제, 직업 교육과정의 선정과 조직 및 편성·운영, 직업 교육과정의 통합 및 연계 등을 분석하고, 그 결과를 우리 나라의 실업계 고등학교 교육과정 및 직업 교육과정 관련 개혁 내용과 비교하여, 우리 나라 직업 교육과정의 문제점을 파악하고 개선을 위한 시사점을 제공하는 데 있다. In the advanced country, they put the priority in educational reform, particularly in curriculum with a positive preparation toward the change and need for 21c society of knowledge and intelligence, and for the enforcement of the national competitiveness through human resources. Also it is announced in our nation coming 21c changes in February 1996 as "The primary·secondary educational curriculum reform", and set the program for the realization of this devise in March 1996. To practice and establish a lot of changes that related to such an vocational curriculum, a lot of researches are needed. Especially an approach to "curriculum" is very important to resolve the problems of vocational high schools. Thus a full-scale of substantial and profound international comparative research on the vocational curriculum of advanced countries. It is regarded to be advantageous that analyzing and comparing of the vocational curriculum to resolve and improve our problems in visible or invisible way. This research selected 5 of advanced nations like USA, United Kingdom, Germany, France, and Japan etc. They are progressive in vocational education and recent curriculum reform is undergoing vigorously. Through these countries, we analyzed the background, characteristics, current tendency of vocational curriculum reform and the appraisal, current vocational curriculum or newly announced vocational curriculum, development process of vocational curriculum, quality management also supporting policy. And with the results, this research provides improvable issues by comparing our the 6th, 7th vocational high school curriculum, and by grasping the problems of our vocational curriculum. Research methods employed in this study were a review of the related literature, survey, interviewing, consulting and the advice of specialists etc. ...
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론
1. 연구의 필요성 및 목적 2. 관련 선행 연구의 분석 3. 연구의 내용 4. 연구의 방법 5. 연구의 제한점
Ⅱ . 일 본
1 . 직업 교육과정 개혁의 최근 동향 2 . 직업 교육과정의 개발 및 운영 체제 3 . 직업 교육과정의 편제 4 . 교과 내용 5 . 직업 교육과정의 통합 및 연계 과정
Ⅲ . 미 국
1 . 직업 교육과정 개혁의 최근 동향 2 . 직업 교육과정의 개발 및 운영 체제 3 . 직업 교육과정의 편제 4 . 교과 내용 5 . 직업 교육과정의 통합 및 연계
Ⅳ . 영 국
1 . 직업 교육과정 개혁의 최근 동향 2 . 직업 교육과정의 개발 및 운영 체제 3 . 직업 교육과정의 편제 4 . 교과 내용 5 . 직업 교육과정의 통합 및 연계 과정
Ⅴ . 독 일
1 . 직업 교육과정 개혁의 최근 동향 2 . 직업 교육과정의 개발 및 운영 체제 3 . 직업 교육과정의 편제 4 . 교과 내용 5 . 직업 교육과정의 통합 및 연계
Ⅵ . 프 랑 스
1 . 직업 교육과정 개혁의 최근 동향 2 . 직업 교육과정의 개발 및 운영 체제 3 . 직업 교육과정의 편제 4 . 교과 내용 5 . 직업 교육과정의 통합 및 연계
Ⅶ . 주제별 비교 및 시사점
1 . 직업 교육과정 개혁의 최근 동향 2 . 직업 교육과정의 개발 및 운영 체제 3 . 직업 교육과정의 편제 4 . 교과 내용 5 . 직업 교육과정의 통합 및 연계 6 . 종합 논의 및 시사점