대학생 핵심역량 진단(K-CESA) 지원과 활용(2019)
- Alternative Title
- A Study on Support and Utilization of Korea Collegiate Essential Skills Assessment(K-CESA)
- Author(s)
- 손유미; 송창용; 민숙원; 오혁제; 김민석
- Publication Year
- 2019-12-31
- Created
- 2020-03-09
- URI
- https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/4529
- Abstract
- 본 연구는 10년 동안 수행될 계속과제로, 올해는 4년차 연구에 해당한다. 새로운 문항을 개발하고, 진단참여 대학생의 핵심역량 수준을 분석하는 것을 지금까지 3년차 연구와 동일하게 수행하였다. 4년차 연구에서는 미래노동시장에서 필요한 핵심역량을 도출하기 위해 선행연구 분석과 해외사례 탐색을 새롭게 시도하였다. 특히 올해 연구에서는 핵심역량 데이터의 표준화 작업을 완성하여 향후 핵심역량에 대한 정확하고 다양한 분석이 가능해져 학술적 가치는 물론 정책적 함의를 높이는 데 기여할 것으로 전망한다.
Korea Collegiate Essential Skills Assessment(K-CESA) is an assessment tool for essential skills of students in collegiate level. The purpose of this study is to improve sustainability and usability of the K-CESA. This study has been proceeded as the ten-year plan, and the forth year of 2019 is conducted based on K-CESA medium and long-term fundamental plan and the results from study year of 2016, 2017 and 2018. The research methods are as follows: 1) Domestic and international studies and cases related to core competencies of college students were analyzed through literature review, 2) Trends and issues of future capabilities and competency-based higher education policies were collected and analyzed through field studies. The places for the field studies were France(July 9, 2019 ~ July 14, 2019) and Germany(October 7, 2019 ~ October 12, 2019). The case of France is focused on higher education policy related to core competencies. And in the case of Germany, research was focused on the discussion of how labor market capacity related to ‘Industry 4.0’ is reflected in education. ...
- Table Of Contents
- 요 약
제1장 서 론_1
제1절 연구의 필요성과 목적 3
제2절 연구 내용 6
제3절 연구 방법 8
제2장 대학생 핵심역량 진단 결과 분석_11
제1절 K-CESA 진단 참여 대학과 학생 현황 13
제2절 K-CESA 진단 결과 18
제3절 K-CESA 진단 참여 학생 설문조사 41
제3장 미래 노동시장과 핵심역량_53
제1절 핵심역량 관련 선행연구 55
제2절 OECD 미래 교육 및 기술 2030 74
제3절 프랑스 사례 81
제4절 독일 사례 97
제5절 소결 109
제4장 자원정보기술 활용역량 신규 문항 개발_115
제1절 문항 개발의 개요 117
제2절 문항 개발의 과정 120
제3절 예비조사 128
제4절 본조사 136
제5절 문항 개발 결과 144
제5장 K-CESA 지원과 활용 사례_149
제1절 대학별 핵심역량 현황 분석 151
제2절 K-CESA 진단 자료 표준화 158
제3절 K-CESA 활용 대학생 핵심역량 학술대회 177
제4절 K-CESA 서포터즈 운영 182
제6장 결론_185
제1절 요약 187
제2절 정책 제언 189
SUMMARY_195
참고문헌_199
부록_205
- Publisher
- 한국직업능력개발원
- Citation
- 손유미. (2019-12-31). 대학생 핵심역량 진단(K-CESA) 지원과 활용(2019).
- Type
- Research Report
-
Appears in Collections:
- 연구보고서 > I. 기본보고서 (1997~현재)
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.