급우의 진로성숙이 고등학생의 진로성숙에 미치는 영향 분석
- Alternative Title
- The Relationship between High School Students’ Career Maturity and Career Maturity of their Classmates : Does Classmate Peer Effect on Career Maturity exist?
- Author(s)
- 이영선
- Publication Year
- 2019-10-24
- Created
- 2019-12-19
- Keyword
- career maturity; classmate peer effect; non-cognitive peer effect; school fixed effect; career education policy
- URI
- https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/5327
- Abstract
- 본 연구는 고등학생 개인의 진로성숙과 급우의 진로성숙 간의 관계를 급우효과(peer effect)의 관점에서 검증하였다. 이에 학급 내 학생을 무작위 추출하였고 학급 간 식별이 가능한 한국교육고용패널Ⅱ 2016년의 고2 학생을 대상으로, 본인을 제외한 급우의 진로성숙도 평균 및 학급 내 최저점의 영향을 최소자승회귀모형에 학교고정 효과(school fixed effect)를 투입하여 분석하였다.
연구의 주요 결과는 다음과 같다. 먼저, 급우의 진로성숙도 평균이 높아질 때 학급에 속한 개별 학생의 진로성숙도도 상승하는 정적 급우효과가 통계적으로 유의하였다. 이러한 결과는 학급 내 진로성숙도 최저점을 활용한 분석에서도 같은 방향성을 나타냈다. 또한, 급우의 평균을 기준으로 상 하위 집단 모두에서 진로성숙도의 정적 급우효과가 유의하였다. 끝으로, 급우의 진로성숙도와 진로교육활동 참여 간 상호작용을 분석한 결과 정적으로 유의하였다.
이 연구의 결과는 학교 내에서 진로수업 및 진로체험을 시행할 때 급우 간 진로 관련 상호작용을 촉진하여 진로교육의 효과를 높일 수 있음을 시사한다. 또한, 진로성숙도가 높은 학생으로부터의 외부효과를 극대화하는 또래 상담 등을 활성화함과 동시에 학급 내 진로성숙도가 낮은 학생들에게 교사의 추가적인 관심과 정책 지원을 제언하였다.
This article examines the relationship between individual high school students’ career maturity and that of his or her classmates from the perspective of classroom peer effect. Using the first wave data of Korean Education & Employment Panel Ⅱ, the study uses School Fixed Effect model as well as Ordinary Least Square model to analyze the impact of the career maturity of a class, excluding one’s own self.
Results are as follows. The mean of the classmates’ career maturity and career maturity of an individual student are in a positive relationship, which is statistically significant. The positive peer effect is robust when using the minimum of a class, and also statistically significant when dividing into top and bottom groups in the class. Finally, the positive peer effect increases for students who actively participate in school career education activities.
Based on the results, this study suggests career education in school should initiate peer interaction between students who had high career maturity and others who did not to maximize the effect of the career education policy. Also, more researches are required focusing on a spillover effect of career maturity and other career-related choice or attitude in adolescence.
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경
1. 진로성숙도(Career Maturity)
2. 관련 선행연구 분석
3. 이론적 분석 틀
Ⅲ. 연구 방법
1. 분석 자료 및 대상
2. 주요 변수 설명
3. 연구 방법
Ⅳ. 분석 결과
1. 기술통계
2. 급우의 진로성숙도가 고등학생의 진로성숙도에 미치는 영향
3. 진로성숙도 상·하위 집단에 따른 진로성숙도 급우효과
4. 학생의 진로교육활동 참여에 따른 진로성숙도 급우효과의 조절 효과
Ⅴ. 결론
참고문헌
Abstract
- Publisher
- 한국직업능력개발원
- Citation
- 이영선. (2019-10-24). 급우의 진로성숙이 고등학생의 진로성숙에 미치는 영향 분석. 2019 KRIVET 패널 학술대회.
- Type
- Conference Paper
-
Appears in Collections:
- 학술행사자료 > I. KEEP
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.