실업계 고등학교 전문 교과서 편집 디자인 체제 개발을 위한 기초 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
Editorial Design and Development System for High School Vocational Textbook
Author(s)
이종성김종우정향진
Publication Year
2000-10-31
Created
2000-10-31
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/547
Abstract
본 연구는 출판·광고 산업의 전문적 영역인 편집 디자인 및 그것의 전체적 운용을 위한 시스템 개념을 교과서에 도입·적용하여, 제7차 교육과정에 의한 실업계 고등학교 전문 교과서를 학습자 위주로 보다 효과적이고 흥미로우며, 구성적인 교과서로 개발하기 위하여 편집 디자인 체제를 개발하고, 이를 교과서별로 적용하기 위한 기초 자료를 제공하는데 목적을 두고 있다. 이 연구의 목적을 달성하기 위한 구체적인 목적은 다음과 같다.
첫째, 교과서의 목적, 역할, 편집 디자인의 구성 요소 및 운영 방법 등을 구명한다.
둘째, 실업계 고등학교 학생들의 특성 및 교수- 학습 실태를 파악한다.
셋째, 현행 교과서 및 외국 교과서의 편집 디자인 체제를 분석한다.
넷째, 앞의 결과를 바탕으로 실업계 고등학교 전문 교과서 편집 디자인 체제의 기본 방향 및 적용 방안을 구명한다.
This research was performed to introduce systematic concepts for overall applications in editing design unique to printing and advertisement, and thereby applying them to textbooks. The purpose of the research is to develop an editing design system in order to develop textbooks of vocational high school course guided by the Seventh Education Course into more effective, interesting and structured ones from a student's point of view, thereby providing preliminary information and application method of the system to respective textbook. The research consisted of a review on purpose and role of textbook, applications and configuration methods of editing design, analysis of motives of vocational high school students, teaching and learning methods, and a comparison of design systems between indigenous textbooks in current use and those used abroad. The results of the review helped to establish principal direction for an editing design system for vocational high school textbooks and suggestions for applications. The results of the research were made with a thorough review and analysis of related literatures and publications. In addition, a textbook analysis workshop was held three times in order to receive expert consultations, and also interviews and seminars were conducted. Furthermore, a planning team consisting of advisory professors and research staff for the practical application of the editing design system was organized for the purpose of the research.
...
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구의 절차 및 방법 2
3. 용어의 정의 5
4. 연구의 제한 6
Ⅱ. 교과서의 이론적 접근 7
1. 교과서의 개념 및 역할 7
2. 교과서의 편집 디자인 체제 및 구성 요소 10
Ⅲ. 실업계 고등학교 학생의 특성 및 교수-학습 실태 21
1. 실업계 고등학교 학습자 측면 21
2. 교수-학습 방법 및 매체 측면 26
Ⅳ. 전문 교과서 편집 디자인 체제 분석 33
1. 분석 틀 33
2. 전문 교과서 분석 36
3. 시사점 58
Ⅴ. 전문 교과서 편집 디자인 체제 개발의 방향 및 적용 방안 63
1. 전문 교과서 편집 디자인 체제 개발의 방향 63
2. 전문 교과서 편집 디자인 체제 적용 방안 65
Ⅵ. 제 언 77
참 고 문 헌 81
ABSTRACT 93
부록 1. 국내외 전문 교과서 분석 항목 95
부록 2. 국내외 전문 교과서 분석 지침서 99
부록 3. 시안 105
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
이종성. (2000-10-31). 실업계 고등학교 전문 교과서 편집 디자인 체제 개발을 위한 기초 연구.
Type
Research Report
Appears in Collections:
연구보고서 > I. 기본보고서 (1997~현재)
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.