본 연구는 이러한 필요성을 바탕으로 실업계 고등학교 평가를 효율적으로 수행할 수 있는 기준을 개발하고자 한다. 기존 실업계 고등학교 평가도구에서 나타난 미흡한 기준을 보완하여 평가도구의 일관성과 신뢰성을 확보, 평가결과의 합리성을 높일 수 있는 기준을 고안하고자 하였다. 이를 위한 구체적인 연구의 목적은 다음과 같다. 첫째, 우리 나라 및 외국의 학교평가 운영실태를 파악한다. 둘째, 실업계 고등학교의 역할과 기능을 고려하고 실업계 고등학교 계열의 특성을 반영한 평가 시스템 및 평가기준을 개발한다. 셋째, 국가 차원에서의 활용될 목표지향적 실업계 고등학교 평가편람을 개발한다. 넷째, 실업계 고등학교 평가를 효율적으로 수행하기 위한 지원 인프라 구축 방안을 제시한다. The purpose of this study was to develop evaluation standards for vocational high schools by major fields, which could keep the continuity and the credibility by way of revising the current evaluation tools, and enhance the rationality of evaluation results. To accomplish the purpose of the study, firstly, the various related concepts of the school evaluation were explored by reviewing previous related studies and data analysis, and to find the suggestions for developing the evaluation standards for vocational high schools those were analyzed the current state of the domestic school evaluation and the school evaluation systems of the advanced foreign counties including England, the Unites States, France, and New Zealand. In order to establish the evaluation areas and items by the major fields of study, those were administered the field interview with vocational high school teachers and the Del-phi technique for vocational high school teachers, university and junior college professors, school inspectors in Provincial Boards of Education, and experts in the school evaluation area. In addition, the workshop was held to verify the credibility of the evaluation areas and the evaluation item and develop specific evaluation items by each evaluation item and evaluation indicators by each specific evaluation item. Finally, the field simulation was employed to establish the field applicability and the reliability of the evaluation standards. ...
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1 1. 연구의 필요성 및 목적 1 2. 연구의 내용 4 3. 연구의 방법 6 4. 연구의 제한점 8 Ⅱ. 실업계 고등학교 평가기준 개발을 위한 이론적 고찰 9 1. 학교평가의 제 개념 9 2. 실업계 고등학교 평가 실태 26 3. 실업계 고등학교의 실태 및 문제점 35 4. 실업계 고등학교 평가기준 개발을 위한 시사점 47 Ⅲ. 선진 외국의 학교평가체제 49 1. 영국 49 2. 뉴질랜드 51 3. 미국 58 4. 프랑스 62 5. 실업계 고등학교 평가기준 개발을 위한 시사점 66 Ⅳ. 실업계 고등학교 평가체제 75 1. 평가의 방향 75 2. 평가의 체계 76 Ⅴ. 실업계 고등학교 평가도구 개발 89 1. 평가도구 개발 절차 89 2. 기초조사용 평가영역 및 항목 구성 90 3. 평가영역 및 항목 설정 93 4. 세부평가항목 및 가중치, 평가 기준 설정 95 5. 현장 모의평가 152 Ⅵ. 실업계 고등학교 평가 편람 155 1. 평가의 목적 및 방향 155 2. 평가방법 및 절차 157 3. 평가 운영 조직 168 4. 평가주기 및 시기 171 5. 평가결과의 활용 172 6. 평가자의 유의사항 173 7. 평가영역 및 척도 177 8. 평가기준 185 9. 학교자체평가보고서 231 Ⅶ. 제 언 279 참고문헌 281 ABSTRACT 285 부 록 289