성장혼합모형을 활용한 행복 발달궤적과 시점별 예측효과 검증
- Alternative Title
- The Developmental Trajectory of Happiness of High School Students Using the Growth-mixed Model and Verification of Predictive Effect by Point in Time
- Author(s)
- 장희선
- Publication Year
- 2021-10-06
- Created
- 2021-10-06
- Keyword
- KEEP; 행복 발달궤적; 성장혼합모형; 고등학생; 예측효과; Keep; The Change Trajectory of Happiness; High School Student; Predictive Effect
- URI
- https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/5658
- Abstract
- 본 연구는 시간의 흐름에 따른 행복의 변화양상을 파악하여 잠재계층을 도출하고, 이에 영향을 미치는 개인, 가정, 학교 예측요인을 시점별로 살펴보고자 하였다. 이를 위해 한국교육고용패널조사(KEEP) 데이터를 활용하여 고등학교 2학년 학생(1차)부터 4차시점까지 4년 동안 연속적으로 응답한 8,364명의 자료를 대상으로 상관관계, 성장혼합모형(GMM) 분석을 하였으며, 3차시점부터 대학생 5,011명(3차), 4,573명(4차)을 대상으로 다중 로지스틱 회귀분석을 실시하였다. 연구결과, 첫째, 행복 발달궤적은 ‘행복 저수준 저감집단’, ‘행복 고수준 감소집단’, ‘행복 고수준 저감집단’, ‘행복 저수준 상승집단’ 등 4개의 잠재집단으로 구분되었다. 둘째, 예측요인 검증결과, 자아효능감, 부모대화, 가정생활만족도, 학교생활만족도(고2, 고3)이 높을수록 ‘행복 고수준 저감집단’에 속할 확률이 높은 반면, 고민(고2)은 부적인 영향을 미치는 예측요인이었다. 셋째, 대학생활 영역에서 학교자부심 같은 학교만족도, 교육과정, 상담만족도는 긍정적 발달패턴으로 속할 확률을 높이지만, 비교과프로그램은 부적인 영향을 보였다. 특히 상담만족도는 저수준 학생의 행복을 상승시키는 발달패턴에 속하는 요인이었다. 본 연구의 결과는 고등학생의 성장에 따른 행복의 발달궤적의 특성과 예측요인을 검증하고, 시점별 개인, 가정, 학교 요인의 종단적 영향을 살펴봄으로써 이들의 행복을 높이기 위한 방안 마련에 시사점을 제공한다.
The purpose of this study was to identify the change trajectory of happiness over time to derive the latent class, and to examine the predictive factors of individuals, families, and schools influencing this by time point. For this purpose, using data from the Korea Education and Employment Panel Survey (KEEP), the correlation and growth mixed model (GMM) was performed, and multiple logistic regression analysis was performed for each time point. As a result of the study, first, the trajectory of the development of happiness was divided into four latent groups: 'Happiness low level low decrease group', 'Happiness high level decrease group', 'Happiness high level low decrease group', and 'Happiness low level increase group'. Second, as a result of the verification of the effect of predictive factors, the higher the self-efficacy, parental dialogue, home life satisfaction, and school life satisfaction (2nd and 3rd high school), the higher the probability of belonging to the 'Happiness high level low decrease group, whereas the higher the worry level (2nd year), the more showed negative predictive effect. Third, in the field of college life, school satisfaction increased the probability that they belonged to a positive development pattern of the change trajectory of happiness, but the extracurricular programs had a negative effect. In particular, satisfaction with counseling was a factor belonging to the developmental pattern that increased the happiness of low-level students. The results of this study provide suggestions for preparing measures to increase the happiness of high school students by examining the characteristics and predictive factors of their happiness development trajectory as they grow up, and examining the longitudinal effects of individual, family, and school factors at each point in time. do.
- Table Of Contents
- I. 서론
Ⅱ. 선행연구 검토
1. 행복
2 행복에 영향을 미치는 요인
Ⅲ. 분석 대상 및 변수
1. 분석 대상
2. 측정도구
3. 분석방법
Ⅳ. 분석 결과 및 해석
1. 기술통계 및 상관관계 분석
2. 행복감의 변화궤적 성장혼합모형 분석결과
2. 행복의 변화양상에 미치는 예측효과 검증
V. 요약 및 결론
- Publisher
- 한국직업능력연구원
- Citation
- 장희선. (2021-10-06). 성장혼합모형을 활용한 행복 발달궤적과 시점별 예측효과 검증. 2021 KRIVET 패널 학술대회 논문집 : 한국교육고용패널.
- Type
- Conference Paper
-
Appears in Collections:
- 학술행사자료 > I. KEEP
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.