대학생의 자아탄력성 군집유형과 생활스트레스 및 학습전략 차이

Metadata Downloads
Alternative Title
College Students’ Ego-resilience Clustering Patterns and Differences in Lifestyle Stress and Learning Strategy by the Clusters
Author(s)
한애리
Publication Year
2021-10-06
Created
2021-10-06
Keyword
대학생자아탄력성적응유연성스트레스학습전략군집분석College Student Ego-resilience StressLearning StrategyCluster Analysis
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/5659
Abstract
최근 4차산업혁명과 함께 코로나19 확산이 지속되면서 비대면 수업이 보편화되고, 이에 개별 학생들의 탄력성이 중요한 능력으로 대두되고 있다. 본 연구의 목적은 대학생들의 자아탄력성의 유형을 군집분석을 통해 도출하고, 그 군집 유형에 따른 생활스트레스와 학습전략의 차이를 검증하여 비대면화, 개인화, 개별화 교육서비스에 시사점을 얻는 데 있다. 이를 위해 한국교육고용패널조사Ⅱ(KEEP) 4차년도 본 조사와 부가조사에 응답한 대학생 1,255명을 대상으로 K-means 군집분석, F-검증 및 카이제곱검정을 실시하였다. 그 결과 자아탄력성의 하위요인인 호기심과 긍정적 태도 중심으로 다섯 가지 군집(1차 모델)으로 나누었으며, 그 군집별로 생활스트레스와 학습전략의 차이가 있는 것으로 나타났다. 이에 호기심과 긍정적 태도에 스트레스와 학습전략 두 변인을 추가하여 더 균등한 다섯 가지 군집(2차 모델)으로 나누었다. 마지막으로 성별에 따라 이 다섯 가지 유형의 분포가 유의하게 차이가 있음을 확인하였다. 연구결과를 바탕으로 개별화된 수업을 제공함에 있어 각 학습자의 유형별로 적절한 교육적 처방을 제안하였다.
The 4th Industrial Revolution and COVID-19 have leaded the rapid social changes which make remote classes to become more common and individual students' resilience become an important ability. The purpose of this study is to derive the types of ego resilience of college students through cluster analysis and to verify the differences in life stress and learning strategies according to the cluster types to obtain implications for remote, personalized, and individualized educational services. For this purpose, K-means cluster analysis, F-verification, and chi-squared test were conducted on 1,255 college students who responded to the main survey and additional survey in the fourth year of the Korea Education and Employment Panel Survey(KEEP). As a result, The first clustering model including five types on curiosity and positive attitudes, which are sub-factors of ego-resilience, and the differences according to life stress and learning strategies were revealed significantly. Accordingly, the second clustering model based on four variables including lifestyle stress, learning strategy, curiosity, and positive attitudes produced five clusters with the balanced silhouette. Also, students' gender was significantly different according to the five clusters. Finally, appropriate educational prescriptions for each type were proposed for each learner's type in providing individualized classes.
Table Of Contents
I. 서론
Ⅱ. 이론적 배경
1. 자아탄력성
2. 자아탄력성, 스트레스 및 학습전략의 관계
Ⅲ. 연구 방법
1. 분석 대상
2. 측정 도구
3. 분석 방법
Ⅳ. 연구 결과
1. 기술통계분석
2. 자아탄력성 유형 군집분석
3. 자아탄력성 유형별 생활스트레스 및 학습전략 차이
4. 자아탄력성, 생활 스트레스 및 학습전략 유형 군집분석(2차 모델)
5. 2차 군집유형과 성별, 학교유형, 전공계열의 관계
V. 논의 및 결론
Publisher
한국직업능력연구원
Citation
한애리. (2021-10-06). 대학생의 자아탄력성 군집유형과 생활스트레스 및 학습전략 차이. 2021 KRIVET 패널 학술대회 논문집 : 한국교육고용패널.
Type
Conference Paper
Appears in Collections:
학술행사자료 > I. KEEP
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.