무형식학습, 형식학습, 조직역량, 직무만족, 조직몰입 간의 구조 관계 분석: 제조업 근로자를 중심으로
- Alternative Title
- Structural Relationship Analysis Among Formal Learning, Informal Learning, Job Satisfaction, Organizational Capability, and Organizational Commitment: Focusing on Manufacturing Workers
- Author(s)
- 서숙영; 최명숙; 김명섭
- Publication Year
- 2021-10-06
- Created
- 2021-10-07
- Keyword
- informal learning; formal learning; organizational competency; job satisfaction; and organizational commitment
- URI
- https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/5670
- Abstract
- 본 연구는 한국직업능력연구원이 제공한 2020년도 한국인적자본 기업패널 2차 wave 현장 근로자의 인적자원개발 조사자료를 활용하여 무형식학습, 형식학습, 조직역량, 직무만족, 조직몰입 간의 구조적 관계를 분석하였다. 분석 결과, 무형식학습이 조직몰입에 미치는 부(-)의 영향을 제외하고 변인 간은 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 무형식학습과 형식학습은 조직역량과 직무만족을 매개로 하여 조직몰입에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 연구결과에 따른 이론적 시사점으로 첫째, 무형식학습이 조직몰입에 직접 영향을 미치는 영향 관계에서 다양한 변인의 추가 투입과 이를 포괄적으로 설명할 수 있는 이론적 모형의 구성이 필요하다. 둘째, 학습에 관한 모형의 이론적 구성은 학습방법이 상호보완적, 순환적 관계라는 점에서 통합적 재구성의 필요성이 제기된다. 실무적 시사점으로는 첫째, 조직은 기존의 교육훈련 체계와 더불어 개인, 집단, 조직의 학습이 지속해서 발생할 수 있도록 무형식학습의 제도적 활용과 의사소통, 신뢰, 임파워먼트 등을 지속하여 개선하여야 한다. 둘째, 조직의 학습은 순환관계를 통해 영향을 주고받는 형태임을 고려하여 이러한 순환적 형태의 상호영향 관계가 원활하게 일어날 수 있도록 조직행동론 측면에서 다양한 구조적 제도의 지원이 마련되어야 한다.
This study analyzed the structural relationship between informal learning, formal learning, organizational competency, job satisfaction, and organizational commitment by using the data of the second wave human resource development survey of the 2020 Korean Human Capital Company Panel provided by the Korea Rearch Institute for Vocational Education & Training.
As a result of the analysis, it was found that the variables had a positive (+) effect except for the negative (-) effect of informal learning on organizational commitment. It was found to have a positive (+) effect on organizational commitment.
As a theoretical implication according to the research results, first, it is necessary to construct a theoretical model that can comprehensively explain the additional input of various variables in the relationship that informal learning directly affects organizational commitment. Second, it is thought that the theoretical construction of the learning model needs to be reconstructed in an integrated manner in that learning methods are complementary and cyclical.
As a practical implication, first, the organization should continuously improve the institutional use of informal learning, communication, trust, and empowerment so that individual, group, and organizational learning can occur continuously along with the existing education and training system. Second, considering that organizational learning is a form of giving and receiving influence through a cyclical relationship, support for various structural systems should be provided in terms of organizational behavior so that this cyclical form of mutual influence can occur smoothly.
- Table Of Contents
- Ⅰ 서 론
Ⅱ 선행연구 검토
1. 학습의 정의 및 유형
2. 무형식학습
3. 형식학습
4. 조직역량
5. 직무만족
6. 조직몰입
7. 무형식학습, 조직역량, 직무만족, 조직몰입 간의 관계
8. 무형식·형식학습과 조직몰입의 관계에서 조직역량, 직무만족의 매개효과
9. 연구모형 및 가설
Ⅲ 연구방법
1. 조사자료
2. 측정도구의 구성
3. 분석방법
Ⅳ 연구결과
1. 측정변수의 기술통계 및 상관관계
2. 측정모형의 검증
3. 연구모형의 검증
4. 효과분해 및 매개효과 검증
Ⅴ 결론 및 제언
1. 무형식학습, 형식학습, 조직역량, 직무만족, 조직몰입 간의 직접 관계
2. 무형식학습과 형식학습이 조직몰입에 미치는 영향에서 조직역량과 직무만족의 간접 관계
3. 시사점 및 제언
- Publisher
- 한국직업능력연구원
- Citation
- 서숙영. (2021-10-06). 무형식학습, 형식학습, 조직역량, 직무만족, 조직몰입 간의 구조 관계 분석: 제조업 근로자를 중심으로. 2021 KRIVET 패널 학술대회 논문집.
- Type
- Conference Paper
-
Appears in Collections:
- 학술행사자료 > II. HCCP
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.