대학생의 자기이해도 집단 유형에 따른 차이 분석: PBL(Project-Based Learning) 수업참여 학생을 중심으로
- Alternative Title
- Analysis of the Differences in Self-understanding Group Types of College Students: Project-Based Learning (PBL) The Study on the Students
- Author(s)
- 신주랑; 윤가영
- Publication Year
- 2022-10-05
- Created
- 2022-10-28
- Keyword
- PBL(Project-Based Learning); 프로젝트기반학습; 자기이해도; PBL만족도; 학교생활만족도; 잠재프로파일분석; Project-Based Learning(PBL); Project-Based Learning; Self-understanding; PBL Satisfaction; School Life Satisfaction; Potential Profile Analysis
- URI
- https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/5928
- Abstract
- 본 연구는 PBL(Project-Based Learning) 수업에 참여한 대학생을 대상으로 대학생의 자기 이해 수준에 따라 집단을 구분하고, 집단의 차이를 설명할 수 있는 요인을 탐색하는데 목적이 있다. 연구를 위하여 한국직업능력연구원에서 조사한 ‘5차년도(2020년) KEEPⅡ’ 자료를 활용하여 잠재프로파일 분석을 실시하였다. 그리고 ‘PBL 수업의 만족도’, ‘학과만족도’, ‘학교생활만족도’, ‘삶의 만족도 및 자유도’가 각 유형을 구분할 수 있는 변인인지를 살펴보았다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 잠재프로파일 분석 결과, PBL에 참여한 대학생들의 자기이해도 유형은 ‘자기이해도 상’, ‘자기이해도 중’, ‘자기이해도 하’ 집단으로 총 3가지 유형으로 분류되었다. 둘째, 분류된 유형에 차이를 나타내는 요인을 살펴본 결과, ‘PBL 수업의 만족도’, ‘학과만족도’, ‘학교생활만족도’, ‘삶의 만족도 및 자유도’에서 모두 유의한 차이를 보였다. 특히, ‘자기이해 상’ 집단은 모든 요소에서 가장 높은 수준을 보였다. 본 연구를 통해 자기이해도 수준이 높거나 낮은 학습자의 특성을 탐색할 수 있었고, 마지막으로 대학생들을 위한 PBL 수업의 교수설계 단계에서 학생들의 개인적인 특징인 자기이해도를 높일 수 있는 방법 모색이 필요함을 제안하였다.
The purpose of this study is to identify the group according to levels of self-understanding of university students and to explore the factors that can explain the difference in groups. For this study, the potential profile analysis was conducted using the data of the '5th year (2020)' by the Korea Vocational Information Research Institute. And the study examined whether ‘Satisfaction with PBL class’, ‘Satisfaction with department’, ‘Satisfaction with school life’, and ‘Satisfaction with life and freedom’ can be classified into each type. The results of the study are as follows. First, as a result of the latent profile analysis, the self-understanding types of university students who participated in PBL class were classified into three types: 'self-understanding high', 'self-understanding middle', and 'self-understanding low'. Second, as a result of examining the factors that show the difference in the classified types, there were significant differences in 'Satisfaction with PBL class', 'Satisfaction with department', 'School life satisfaction', and 'Satisfaction with life and freedom'. Especially, the group of 'self-understanding high' showed the highest level in all factors. Through this study, the characteristics of learners with high or low levels of self-understanding were explored. Finally, it was suggested that it is necessary to find a way to increase students' personal characteristics, and self-understanding, in the stage of teaching and designing PBLclasses for college students.
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경
1. PBL 수업의 특징 및 유형
2. PBL 수업의 효과와 수업 만족도
3. 자기이해도 구성요소
Ⅲ. 연구방법
1. 연구대상
2. 측정도구
3. 분석방법
Ⅳ. 연구결과
1. 기술통계 및 상관
2. 자기이해도 유형 분류
3. 자기이해도 분류 형태
4. PBL 수업만족도, 학과만족도, 학교생활만족도, 삶의 만족도 및 자유도에 따른 잠재프로파일별 차이
Ⅲ. 결론 및 시사점
- Publisher
- 한국직업능력연구원
- Citation
- 신주랑. (2022-10-05). 대학생의 자기이해도 집단 유형에 따른 차이 분석: PBL(Project-Based Learning) 수업참여 학생을 중심으로. 2022 KRIVET 패널 학술대회 논문집 : 한국교육고용패널.
- Type
- Conference Paper
-
Appears in Collections:
- 학술행사자료 > I. KEEP
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.