이 연구의 목적은 생애진로개발역량 지표를 개발하는 데 있다. 특히, 재학생(초등학생, 중학생, 고등학생, 대학생)용 진로개발역량 지표나 측정도구는 연구원이나 학계에서 여럿 개발된 점을 고려하여, 이 연구에서는 성인용 생애진로개발역량 지표와 척도를 개발하는 데 초점을 두고자 하였다. 연구의 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 구체적인 세부 연구목표를 설정하였다. 첫째, 성인용 진로개발역량 구성요인의 이론적 모델을 도출하고 각 영역과 요인을 정의한다. 둘째, 성인용 생애진로개발역량 구성요인의 이론적 모델에 맞는 지표 문항을 개발한다. 셋째, 성인용 생애진로개발역량 구성지표의 영역과 문항에 대한 내용타당도를 검증한다. 마지막으로 성인을 대상으로 한 설문조사를 통해 수집된 자료를 사용하여 성인용 생애진로개발역량 측정도구를 개발하고 타당화한다. The purpose of this study is to develop and validate Lifelong Career Development Competency Scale for adults and students in Korea. First, based on an extensive review of literature related to career development competency measures, initial items were collected. To verify the content validity of initial items, the Delphi technique was conducted twice by 30 experts and 112 items were selected for a survey. A total of 400 adults participated in the survey and 335 respondents provided usable data. Exploratory and confirmatory factor analyses were conducted using SPSS 25 and Mplus7. Factor loadings for each item were examined. To examine the model’s overall goodness of fit, several model-fit indices were computed including χ2, SRMR, TLI, CFI, and RMSEA. Construct reliability was assessed using Cronbach’s α and construct reliability values. Convergent validity of items was evaluated using average variance extracted. The results revealed that a five-factor model with 53 items yielded good fit for the observed data: χ2(df)=3524.368(1315, p<.001), SRMR=.048, TLI=.906, CFI=.911, RMSEA=.052(.049, 055). Cronbach’s α for each factor was found over the required limited of .70, and construct reliability values ranged from .772 to .919. Thus, construct reliability was established for each factor of the model. The average variance extracted values were above .50. Potential applications and further studies are discussed. ...
Table Of Contents
요약 제1장 서 론_1 제1절 연구의 필요성 및 목적 3 제2절 연구 내용 및 추진 방법 5 제3절 연구 범위와 차별성 15 제2장 이론적 배경 및 모형 개발_17 제1절 진로개발역량의 개념과 정의 20 제2절 학교 진로교육 목표 및 성취기준 24 제3절 국내 진로개발역량 지표와 측정도구 31 제4절 해외 진로개발역량 지표와 측정도구 47 제5절 생애진로개발역량 지표의 이론적 모형 68 제3장 생애진로개발역량 지표 개발_73 제1절 델파이 조사 개요 76 제2절 구성지표 1차 내용타당화 78 제3절 구성지표 2차 내용타당화 97 제4절 소결: 구성지표 문항 개발 106 제4장 생애진로개발역량 측정도구 개발_109 제1절 자료 수집과 분석 방법 111 제2절 성인용 측정도구와 진로개발역량 현황 119 제3절 중고등학생용 측정도구와 진로개발역량 현황 153 제4절 소결 182 제5장 결론 및 정책 제언_189 제1절 연구 결과 191 제2절 정책 제언 198 SUMMARY_205 참고문헌_219 부 록_227 1. 성인용 생애진로개발역량 측정도구 229 2. 중학생용 생애진로개발역량 측정도구 233 3. 고등학생용 생애진로개발역량 측정도구 235 4. 생애진로개발역량 구성지표 237