가정배경이 상급학교 진학 선택에 미치는 영향

Metadata Downloads
Alternative Title
The impact of family background on children’s educational transition
Author(s)
변수용김경근
Publication Year
2006-10-24
Created
2006-10-24
Keyword
가정배경상급학교 진학교육계층화family backgroundeducational transitioneducational stratification
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/6016
Abstract
본 연구에서는 한국직업능력개발원의 한국교육고용패널(KEEP) 1,2차년도 데이터를 사용하여 가정배경이 상급학교 진학에 미치는 영향을 중점적으로 고찰하였다. 분석 결과, 부모의 사회경제적 지위와 자녀에 대한 기대교육수준, 그리고 학생의 이전 학업성취도와 교육포부수준은 고등학교 진학단계에서의 계열 선택과, 대학 진학단계에서의 진학 여부 및 진학하는 대학 유형에 중요한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구체적으로, 부모의 사회경제적 지위와 자녀에 대한 기대교육수준, 그리고 학생의 이전 학업성취도와 교육포부수준이 높을수록 실업계보다는 일반계 고등학교에 진학할 개연성이 크고, 대학 진학단계에서도 취업이나 미진학보다는 진학의 개연성이 크며, 진학하는 대학의 위세도 더 높은 것으로 나타났다. 이러한 연구결과는 한국사회에서 교육계층화가 고등학교 진학 단계에서 일차적으로 일어나고, 이와 같은 과정이 대학 진학단계에서 더욱 강화되고 있음을 시사해 준다. 한편 대학 진학단계에서는 부모의 사회경제적 지위와 자녀에 대한 기대교육수준, 그리고 학생의 이전 학업성취도와 교육포부수준이 높을수록 2-3년제 대학에 진학하기보다 다시 진학준비를 할 개연성도 높은 것으로 나타났으며, 학교 평균 사회경제적 지위는 이러한 개연성을 높이는 것으로 나타났다. 또한 대학 진학단계에서 남학생은 여학생보다 취업이나 미진학 대신 2-3년제 대학 진학을 선택할 개연성, 그리고 2-3년제 대학보다는 4년제 이상 대학에 진학할 개연성이 모두 높은 것으로 나타났다.
This study examines the impact of family background on children's transition from junior high school to high school and from high school to college in South Korea. Attention is also given to the role of children's academic achievement as well as school characteristics in the transition process. Using the first and second wave data from the Korean Education and Employment Panel(KEEP), the authors find that parents' socioeconomic status(SES) and educational aspiration for children, children's academic achievement and educational aspiration play an important role in choosing types of high schools(i.e., vocational high school vs. academic high school), pursuing higher education(i.e., whether continuing education at institutions of higher education or not), and choosing types of higher education institutions(e.g., junior college vs. four year college). More specifically, the higher parents' SES and educational aspiration for children, children's academic achievement and educational aspiration, the more likely children are to choose general high school over vocational high school, to pursue higher education than not to pursue, and to enter four year college than junior college. The authors also find that the higher parents' SES and educational aspiration for children, children's academic achievement and educational aspiration, the more likely children are to retry for the college examination in order to enter a better college than either to enter a labor market or to attend a junior college. Interestingly, school mean SES appears to increase the likelihood of such a tendency. Finally, it is important to note that males are more likely than females to pursue higher education at a four year college.
Table Of Contents
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경
Ⅲ. 연구방법
1. 데이터 및 표본
2. 변수
3. 자료분석
Ⅳ. 연구결과 및 해석
1. 중학교에서 고등학교로의 이행: 계열선택을 중심으로
2. 고등학교에서 대학으로의 이행
Ⅳ. 결론
참고문헌
ABSTRACT
토론문
Publisher
한국직업능력개발
Citation
변수용. (2006-10-24). 가정배경이 상급학교 진학 선택에 미치는 영향. 제2회 한국교육고용패널 학술대회 논문집.
Type
Conference Paper
Appears in Collections:
학술행사자료 > I. KEEP
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.