이 연구는 한국교육고용 패널(KEEP) 1차~3차 자료를 이용하여 중등학교 학생의 학습과 학업성취와의 인과관계를 종단적으로 분석하였다. 종단적 분석을 위해서 중학교 3학년 시기의 가정배경, 학습, 학업성취, 고등학교 1학년 학습, 학업성취, 고등학교 2학년 학습, 학업성취를 잠재변인으로 하여 구조방정식 모형을 설정하였다. 분석은 기술통계, 상관분석, 경로분석을 위해 SPSS와 LISREL 프로그램을 사용하였다. 분석결과 가정배경은 학생의 학업성취에 직접 영향을 미치기 보다는 학습활동에 영향을 미치며, 중학교의 학업성취와 학습활동은 고등학교 학업성취와 학습활동에 직접적인 영향을 미치는 것으로 탐색되었다. 이러한 분석결과는 중등학교 학생의 학습활동과 학업성취를 이해하는데 중요한 정보로 활용될 것으로 여겨진다. In order to verify the effectiveness of outside-school extracurricular activities a couple of hypotheses are established: outside-school extracurricular activities affect both student's school achievement represented as Korean Scholastic Aptitude Test and college admittance; and student's school achievement affects college admittance. Hypotheses are verified through maximum likelihood estimation based on polyserial correlations from 613 student' data with aids of PRELIS 2.3 and LISREL 8.8. Results show that outside-school extracurricular activities have no direct effect on college admittance and do have indirect via student's school achievement on college admittance. It is implied that there are many ingredients that determine college admittance, except outside-school extracurricular activities and student's school achievement.
Table Of Contents
Ⅰ. 연구의 필요성 Ⅱ. 이론적 배경 Ⅲ. 연구설계 1. 표본선정 2. 자료분석 Ⅳ. 결과 및 해석 1. 전체모형평가 2. 개별모수평가 V. 결론 및 제한점 참고문헌 Abstract