무엇이 학생들을 사교육 시장으로 내모는가? 학교교육의 문제? : “명문대 중심 대학입학관”과 한국의 사교육

Metadata Downloads
Author(s)
이수정
Publication Year
2007-10-09
Created
2007-10-09
Keyword
명문대 중심 대입관(명성위주의 대학입학관)지위경쟁적 관점신제도주의적 관점사회심리적 요인학교교육의 질학생성적사교육비위계적선형모형
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/6622
Abstract
본 연구는 사교육 수요의 원인으로서 그 동안 지적되어 온 학교교육의 질적 측면과 학생성적과 같은 요인이 실제로 사교육비 지출에 어느 정도 영향을 미치는지 전국단위 조사 자료를 가지고 실증적으로 검증하고자 하였다. 무엇보다 본 연구에서 가장 초점을 둔 것은 기존 연구의 관점에서 탈피하여 사교육 참여와 관련된 사회심리적 요인들에 보다 착안하여 한국 학생들의 사교육 참여의 원인을 조명하려고 한 것이다. 특히 본 연구에서는 한국인의 "교육열"의 핵심이라고 할 수 있는 독특한 대학입학관, 곧 "명문대 중심의 대학입학관"의 개념을 새로이 규명하고, 이러한 "명문대 중심 대입관”이 사교육 참여행위에 결정적 영향을 미치는 요인일 것으로 추정하고 분석하였다. 연구결과는 본 연구의 가설대로 사교육 참여의 원인이 공교육의 질이나 학생성적과 같은 문제와 관련되어 있기 보다는, 한국 사회의 사회· 문화적 특성과 관련되어 있는 독특한 사회심리적 요인인 "명문대 중심 대입관"에 보다 더 관련되어 있음을 보여 주었다. 동시에 이 연구 결과는 최근 일각에서 사교육 요인을 설명하기 위한 대안적 관점으로 제시되어 온 "신제도주의적" 관점의 해석과 같이, 사교육 참여행위가 지위경쟁의 산물일 뿐만 아니라 동시에 공교육 제도의 발달과 함께 이미 제도화되어 당연한 행위로 인식되는 사회적 분위기에 의해서도 영향을 받을 수 있는 것으로 해석할 수 있는 여지를 보여주었다.
This study reexamines Lee’s (2006) study, using an analysis of Hierarchical Linear Model (HLM), to explore how structurally key family, student, and cultural background factors influence parent expenditure on shadow education, focusing on the impact of sociopsychological factor. Of key importance, this study highlights how prestige orientation shapes students’ uses of shadow education with affected by the other factors such as family and student backgrounds.
Data were drawn from the 2004 Korean Education and Employment Panel, a nationally representative survey of students, parents, teachers, and schools. Regression analyses were conducted to measure the impact of prestige orientation on parent expenditure while controlling for other salient variables such as parent income and education, students’ prior grades, school quality, and school urbanicity.
Findings show that prestige orientation than any other modeled variable has more significant and substantive effect on the use of shadow education, affected by family background. Though policies have targeted the problems (e.g., increasing school quality and prohibiting that practice), this study suggests that the roots of shadow education lie much deeper within South Korean culture. The results of this study, therefore, indicates the difficulty faced by South Korean policy makers attempting to mitigate the demand for private tutoring.
It recommends that South Korean policy makers approach shadow education matter from the more comprehensive and long-term perspective, instead of focusing on the short-term countermeasures to mitigate the demand for shadow education. More viable policies may be those aimed at offering competitive public alternatives to private tutoring. The study may also offer insight about how to meet theoretical and practical challenges to formal schooling caused by the growth of shadow education over the world.
Table Of Contents
I. 서론
1. 사교육의 개념 및 현황
II. 사교육 원인에 대한 논의의 비판적 검토
1. 사교육 수요의 원인에 관한 선행 연구의 한계
III. 사교육 수요의 원인에 관한 연구모형
1. 대학입학경쟁과 사교육
2. 대입경쟁: "명문대" 입학을 향한 열망
3. 제도화된 행위로서의 사교육
4. 이론적 틀
IV. 연구방법
1. 자료
2. 분석방법
V. 분석 결과
VI. 결론
1. "명문대 중심 대입관"의 결정적 영향
2. 사회제도로서의 사교육
3. 정책을 위한 시사점
참고문헌
Abstract
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
이수정. (2007-10-09). 무엇이 학생들을 사교육 시장으로 내모는가? 학교교육의 문제? : “명문대 중심 대학입학관”과 한국의 사교육. 제3회 한국교육고용패널 학술대회 논문집.
Type
Conference Paper
Appears in Collections:
학술행사자료 > I. KEEP
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.