학업성취와 가정인간자본, 사회자본 및 학생문화자본의 구조적 관계 분석
- Author(s)
- 백병부
- Publication Year
- 2007-10-09
- Created
- 2007-10-09
- Keyword
- 가정인간자본; 사회자본; 학생문화자본
- URI
- https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/6628
- Abstract
- 본 연구는 한국교육고용패널 1차년도 자료와 3차년도 자료를 이용하여 한국 사회에서 가정인간자본, 가정사회자본, 학생문화자본이 학업성취와 어떠한 구조적 관계를 갖는지를 구명하고자 수행되었다. 주요 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 먼저, 한국 사회의 계층간 학업성취 격차는 가정인간자본의 차이에서 비롯된 것임을 확인할 수 있었다. 이는 한국의 계층간 학업성취 격차가 상당한 정도로 구조적인 차원의 문제라는 것을 의미하는 것이다. 둘째, 학업성취 및 통합적 학습태도에 대한 학생문화자본의 영향력을 확인할 수 있었다. 셋째, 학생문화자본과 가정사회자본의 확충을 통한 계층간 학업성취 격차의 완화 가능성을 확인할 수 있었다. 넷째, 가정인간자본과 가정사회자본이 학업성취에 대해 갖는 영향력은 남학생에게서 더 크게 나타났다.
Using a representative data from Korean Education Employment Panel(KEEP), this study attempts to investigate the structural relationship between academic achievement and various capital which is consists of human, social capital in home and student's cultural capital. The major findings can be summarized as follows. First, It is certain that academic achievement gap among social classes is resulted by differences of human capital in home. This means that academic achievement gap in Korea is a structural problem. Second, student's cultural capital affects on academic achievement and integral learning attitude. Third, the academic achievement gap among social classes can be reduced by increasing students' cultural capital and social capital in home. Forth, the effects on academic achievement of human and social capital in home much larger in male students than female students.
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경
1. 자본 개념의 확대와 종류
2. 인간자본, 사회자본 및 문화자본과 학업성취의 관계
Ⅲ. 연구방법
1. 연구 자료 및 대상
2. 변인 설정 및 연구 모형
3. 자료분석 방법
Ⅳ. 연구 결과
1. 변인들의 기술통계량 분석
2. 개념의 신뢰도 및 타당성 검증
3. 상관관계 분석
4. 구조방정식모형 추정 결과
Ⅴ. 논의 및 결론
참고문헌
Abstract
- Publisher
- 한국직업능력개발원
- Citation
- 백병부. (2007-10-09). 학업성취와 가정인간자본, 사회자본 및 학생문화자본의 구조적 관계 분석. 제3회 한국교육고용패널 학술대회 논문집.
- Type
- Conference Paper
-
Appears in Collections:
- 학술행사자료 > I. KEEP
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.