전문계 고등학생의 진로성숙도 발달과 영향변인

Metadata Downloads
Author(s)
정윤경김강호
Publication Year
2009-02-24
Created
2009-02-24
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/6698
Abstract
이 연구는 전문계 고등학교에 진학한 학생들의 진로성숙도 발달 양상과 그에 영향을 미치는 변인을 탐색하는데 목적이 있었다. 이를 위해 1차년도 부터 4차년도까지의 한국교육고용패널자료 중 전문계 고등학교 학생 자료에 대한 잠재성장모형을 사용하였다. 종속변인으로 진로성숙도, 독립변인으로 성별, 재학 중 근로경험, 미래직업 결정여부, 가정에서의 진로대화, 진로고민, 자아인식, 강연·학교 및 학과안내·진로검사·직업체험·진로상담 등의 진로경험을 설정하였다. 한국교육고용패널자료의 경우 2차년(고1)의 경우 진로성숙도에 대한 측정이 이루어지지 않아 분석에서는 1, 3, 4차년 자료를 사용하였고, 이로 인해 고등학교 2학년 시기(3차년)의 진로성숙도에 대한 시간 고정값을 0으로 설정하여 독립변인들의 측정시기 또한 고등학교 2학년으로 한정하였다. 분석결과 첫째, 전문계 고등학생의 경우 진로성숙도의 변화는 중학교 3학년부터 고등학교 2학년까지는 거의 나타나지 않았다. 둘째, 고등학교 2학년 시기의 진로관련 변인 중 미래직업 결정여부, 자아인식, 학교 및 학과 안내와 관한 진로경험은 고등학교 2학년 시기의 진로성숙도에 영향을 미치지만, 진로성숙도의 평균 변화량에 대해서는 유의미하게 설명하지 못하였다. 셋째, 각 학년별 횡단자료의 경우 진로관련 변인들이 중학교 3학년 과 고등학교 2학년 시기의 진로성숙도에는 대체로 높은 설명력(약 35%)을 가지지만, 고등학교 3학년 시기의 진로성숙도에는 낮은 설명력(18%)을 나타내 진로성숙에 영향을 미치는 추가적인 변인설정이 요구되었다. 또한 이러한 제한으로 인해 추후 연구에서 고려되어야 할 사항들을 제언하였다.
The purpose of this study was to identify the trajectory of career maturity of students who went on to the vocational highschool and to determine factors to influence it. To achieve the purpose, the data related to vocational highschool students was analyzed from the first to forth of KEEP (Korea Education and Employment Panel) by Latent Growth Curve Model (LGM). Career maturity was a dependent variable, and independent variables were selected including gender, part-time work experience, career decision, dialogue with a family related to career, worry about career, self-concept, and career experience activities such as lectures, guidance for the college/university and their department. career exploration tests, internship, and career counseling. However, because career maturity data of the second-year (the first-grade of highschool) was not investigated, the first, third and forth-year KEEP data was analyzed. Therefore, career maturity in the second-grade was fixed as zero and the selected variables were restricted within that grade.
The results are reported as follows. First, the career maturity of vocational highschool students had hardly changed from the third-grade of middle school to the second-grade of highschool. Second, the career maturity in second-grade of highschool was influenced by career decision, self-concept, and career experience activities as guidance for the college/university and their department among independent variables, but change rate was not influenced by them. Third, in cross-sectional analysis through regression, while about 35% of the career maturity in the third-grade of middle school and the second-grade of highschool was explained by the selected variables, only about 18% of the career maturity in the third-grade of highschool was explained by them. So, other variables influencing on career maturity in the third-grade of highschool need to be identified and analyzed. Based on the results and limitations of this study, some recommendations for future researches were proposed.
Table Of Contents
Ⅰ. 문제제기
Ⅱ. 분석자료
1. 연구의 대상
2. 연구의 변인
3. 연구모형 및 분석방법
Ⅲ. 연구결과
1. 진로성숙도의 발달궤적
2. 진로성숙도 발달궤적에 관련 변인이 미치는 영향
3. 횡단자료에 따른 진로성숙도와 관련 변인의 관계
Ⅳ. 결론 및 제언
참고문헌
Abstract
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
정윤경. (2009-02-24). 전문계 고등학생의 진로성숙도 발달과 영향변인. 제4회 한국교육고용패널 학술대회 논문집.
Type
Conference Paper
Appears in Collections:
학술행사자료 > I. KEEP
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.