전문계 고등학생의 지위비행과 징계경험의 구조적 관계에 대한 종단적 추정
- Alternative Title
- Estimating Effects of Vocational High School Students’ Changing personal characteristics on Experiencing Disciplinary Punishment
- Author(s)
- 박혜숙; 이희정; 전명남
- Publication Year
- 2009-02-24
- Created
- 2009-02-24
- Keyword
- 징계; 지위비행; 전문계고등학교; 위계적 비선형 성장모형; disciplinary punishment; status delinquency; hierarchical nonlinear growth model
- URI
- https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/6708
- Abstract
- 본 종단연구에서는 한국교육고용 패널(KEEP) 2, 3, 및 4차 자료를 이용하여 전문계 고등학생들의 일탈행동이 징계받을 확률(즉 공식적 처벌경험)과 어떠한 관련성이 있는가를 개인 및 가정환경 변인을 통제한 후 살펴보았다. 위계적 비선형 성장모형(hierarchical nonlinear growth model)을 사용하여 각 변수들이 시간에 따라 변화하는가를 살펴보았다. 전문계 고등학생의 징계받을 확률은 시간에 따라 일정하게 증가하였다(선형효과). 그러나 시간에 따라 변화하는 무단결석·가출·흡연·음주경험, 최종학력목표, 가구수입, 및 선형효과를 제1수준의 변인으로 사용하고 성별을 제2수준의 변인으로 사용한 모형에서는 전문계 고등학생의 고1·고2·고3시기의 징계받을 확률은 변화가 없었으며, 변인 중 무단결석, 가출경험 및 흡연여부는 징계 경험과 통계적으로 유의한 관련이 있었으나, 음주여부, 변화하는 학생의 최종학력목표와 가구수입은 통제적으로 유의하게 관련되지 않았다. 모형에 들어간 변인을 통제한 후 고등학생의 징계경험은 개인에 따라 차이가 없었다.
This longitudinal study investigated how the log-odds probability of vocational high schools students' experiencing disciplinary punishment was associated with their status delinquencies over three years, controlling for both individual and environmental characteristics using the Korean Education and Employment Panel Study (KEEPS: Cohorts of middle school 3rd-graders). Using two-level nonlinear growth models in which such status delinquencies as truancy, running-away, smoking, drinking alcohols along with their changing educational aspirations, and home economic conditions at level one, and gender at level two, this study assessed the patterns of the log-odds probability of experiencing disciplinary punishment. In a model where only time linear effect was used as a level one predictor, the log-odds of experiencing disciplinary punishment increased consistently over three years. However, in the full model, where both changing individual deviant behaviors, educational aspirations, and changing average family monthly income and gender were used, the linear effect of time was not statistically significant. Among the covariates, truancy, run-away experience, smoking were statistically significantly associated with the log-odds of experiencing disciplinary punishment, but drinking experience, educational aspirations, family income, and gender were not statistically significant. After controlling for those variables, there was no indication of individual differences in log-odds probability of disciplinary punishment.
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론
1. 전문계 고등학교 교육의 위기
2. 학교에서의 징계경험과 그 의미
3. 전문계 청소년의 징계 경험과 관련 변인
4. 학교 징계와 성차
5. 연구문제
Ⅱ. 연구방법
1. 연구대상자
2. 연구방법: 변수 및 변수생성
Ⅲ. 결과
Ⅳ. 논의 및 결론
참고문헌
Abstract
- Publisher
- 한국직업능력개발원
- Citation
- 박혜숙. (2009-02-24). 전문계 고등학생의 지위비행과 징계경험의 구조적 관계에 대한 종단적 추정. 제4회 한국교육고용패널 학술대회 논문집.
- Type
- Conference Paper
-
Appears in Collections:
- 학술행사자료 > I. KEEP
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.