대학 졸업 청년층 취업자의 직업 관련 심리 특성에 대한 잠재프로파일 유형 분류와 대학에서 경험한 진로 및 취·창업 지원 프로그램의 영향
- Alternative Title
- Types of Latent Profiles for Job-Related Psychological Characteristics of Young Workers Graduated from College and Impact Analysis of Career, Employment and Entrepreneurship Support Programs Experienced in College
- Author(s)
- 김수란; 이선경
- Publication Year
- 2023-09-21
- Created
- 2023-09-21
- Keyword
- KEEPII; Career; Employment & Entrepreneurship Support Programs; Job-related Psychological Characteristics; Young Workers Graduated from College
- URI
- https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/6848
- Abstract
- 본 연구는 한국교육고용패널조사(KEEⅡ 6차) 데이터를 활용하여 대학에서 제공하는 다양한 진로 취·창업 지원 프로그램 중에 대학 졸업 청년층 취업자의 직업 관련 심리 특성 유형에 영향을 미치는 요인을 탐색하는 것이 주요 목적이었다. 이를 위해서 우선, 선행연구를 통해 취업자의 직업적응과 만족에 밀접한 관련이 있는 진로정체감, 직업정체감, 직업만족도와 같은 직업 관련 심리 특성을 잠재프로파일 분석을 통해 유형화를 한 뒤, 대학 재학 중에 실제 경험했던 진로 및 취·창업 지원 프로그램이 각 유형 집단에 어떠한 영향을 미치는지 다항 로지스틱 분석을 실시하였다. 그 결과, 첫째, 대학 졸업 청년층 취업자의 직업 관련심리 특성은 진로정체감은 낮은 수준이지만, 직업정체감과 직장만족도가 중간 수준인 ‘집단1(L-M-M,6.8%)’, 진로정체감은 중간 수준이지만, 직업정체감과 직장만족도가 낮은 수준인 ‘집단2(M-L-L, 30.2%)’, 진로 및 직업정체감, 직장만족도가 모두 높은 수준인 ‘집단3(H-H-H, 63.0%)’으로 분류되었다. 둘째, 다항 로지스틱 회귀분석을 실시해 집단3(H-H-H)과 다른 집단을 분류하는 유의한 변수로 비교과 프로그램 중 학과교수와의 상담과 진로·직업 멘토링이 도출되었으며, 정규 교과목 중에서는 취업준비관련 교과와 진로·직업탐색 교양 교과가 유의한 수준에서 집단3보다 집단1이나 집단2에 속할 확률이 높은 것으로 나타났다. 이러한 결과를 통해 개인 맞춤형 비교과 프로그램 확산과 진로 및 취업 관련 정규 교과목의 전반적 내용 검토 및 재평가 등 대학에서 진로 및 취·창업 지원 정책 마련에 실질적인 시사점을 도출하였다.
The purpose of this study is to explore the factors that affect the types of job-related psychological characteristics of college graduates among the various career, employment and entrepreneurship support programs provided by college using the KEEPII 6th year data. For this purpose, first of all, career-related psychological characteristics such as career identity, vocational identity, and job satisfaction, which are closely related to job adaptation and satisfaction of employees, were classified through latent profile analysis, and then multinomial logistic analysis was conducted to see how the career, employment and entrepreneurship support programs experienced during college affect each type group. As a result, First, the job-related psychological characteristics of college graduates were classified into group 1 with a low level of career identity but a middle level of vocational identity and job satisfaction, group 2 with a middle level of career identity but a low level of vocational identity and job satisfaction, and group 3 with a high level of career and vocational identity and job satisfaction. Second, among the various career, employment and entrepreneurship support programs provided by college, multinomial logistic regression analysis was conducted to examine the effects on the types of job-related psychological characteristics of young college graduates, and as a significant variable to classify groups 3(H-H-H) and other groups, counseling with department professors and career and job mentoring were drawn out of the extra-curricular programs. Among the regular subjects, subjects related to job preparation and career and job search liberal arts were found to be more likely to belong to group 1 or group 2 than group 3 at a significant level. Through these results, practical implications were derived for the preparation of career, employment and entrepreneurship support policies in universities, such as the spread of personalized extra-curricular programs and the review and reevaluation of the overall contents of regular subjects related to career and employment.
- Publisher
- 한국직업능력연구원
- Citation
- 김수란. (2023-09-21). 대학 졸업 청년층 취업자의 직업 관련 심리 특성에 대한 잠재프로파일 유형 분류와 대학에서 경험한 진로 및 취·창업 지원 프로그램의 영향. 2023 KRIVET 패널 학술대회 논문집.
- Type
- Conference Paper
-
Appears in Collections:
- 학술행사자료 > I. KEEP
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.