랜덤포레스트를 활용한 특성화고 학생들의 졸업 후 진로결정 예측요인 탐색

Metadata Downloads
Alternative Title
Exploration of Predictive Factors on Career Decisions of vocational high school students using Random Forests
Author(s)
원효헌김하정
Publication Year
2023-09-21
Created
2023-09-21
Keyword
career decisionvacational hight schoolcareer guidancerandom forests
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/6855
Abstract
본 연구는 한국교육고용패널 Ⅱ(Korean Education & Employment Panel: KEEP Ⅱ)의 1차, 2차, 3차년도 자료를 활용하여 특성화고등학교 학생들의 졸업 후 진로 결정에 미치는 주요한 영향요인이 무엇인지를 탐색하고, 학생들의 진로결정에 도움을 줄 수 있는 방안 마련 및 현장에서의 교육적 활용성을 높이고자 하였다.
연구 결과, 특성화고 학생들의 졸업 후 진로결정에 영향을 주는 요인으로 ‘고등학교 3학년 시기의 희망 교육수준’이 가장 높은 예측변인으로 나타났으며, 다음으로 ‘특성화고 선택 이유’, ‘고등학교 2학년 시기의 희망교육수준’, ‘3학년 1학기 수학 내신 등급’, ‘3학년 때 경험한 취업상담’의 순으로 중요도가 높은 것으로 나타났다. 또한 중요도 지수 상위 30개 변수에 학업 및 성적 관련 변수가 총 10개로 학생들의 졸업 후 진로결정을 예측하는 중요한 변수로 고려되었으며, 성별, 키, 지역 규모, 여가시간, 행복도 등 개인특성 관련 변수(7개)와 교육포부와 삶의 관점 등 진로에 대한 인식 관련 변수(5개) 및 가정 특성 변수(4)와 학교특성 변수(4)도 주요한 예측 변수로 도출되었다. 이러한 결과를 바탕으로 특성화고 졸업생들의 진로결정에 도움을 줄 수 있는 교육적 방안 마련을 위한 시사점을 논의하였다.
The purpose of this study is to explore major variables that affect students’ career decisions after graduation from vocational high schools Using data from the first, second, and third years of the Korean Education & Employment Panel(KEEP Ⅱ) and random forest analysis.
As a result, it was found that ‘desired education level’ in the third year of high school was the most important factor, followed by ‘reason for choosing a vocational high school’, ‘desired education level’ in the second year of high school, ‘math grade in the first semester of the third year’, and ‘career counseling’ experienced in the third year. Academics and grades-related variables, which included 10 of the top 30 variables in the importance index, were considered important factors in predicting students’ career decisions after graduation. In addition, personal characteristics such as gender, height, the size of region, leisure time, and happiness (7 variables), career perception such as educational aspirations and perspectives in life (5 variables), family characteristics (4variables), and school characteristics (4 variables) were also derived as major Predictive Factors. Based on the results of this study, educational implications for preparing educational plans that can help graduates of vocational high schools in their career decisions were discussed.
Publisher
한국직업능력연구원
Citation
원효헌. (2023-09-21). 랜덤포레스트를 활용한 특성화고 학생들의 졸업 후 진로결정 예측요인 탐색. 2023 KRIVET 패널 학술대회 논문집.
Type
Conference Paper
Appears in Collections:
학술행사자료 > I. KEEP
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.