본 연구는 전문대학이 졸업생과 성인을 위한 계속교육을 효과적으로 실시 할 수 있는 강화 방안을 모색해 보는 데 목적이 있다. 이러한 목적을 실현하기 위해서 우선, 전문대학의 계속교육에 대한 의미를 파악하고, 둘째, 현재진행중인 전문대학의 계속교육의 형태와 관련 법규를 파악하며, 셋째, 미국, 영국, 호주, 독일 등의 서구 선진국들이 성인들을 대상으로 실시하고 있는 전문대학 수준의 계속교육의 성공적인 사례들을 조사 분석하여 우리에게 주는 시사점을 찾아내고, 넷째, 현재 우리 나라의 각 전문대학에서 진행되고 있는 계속교육의 실태를 파악함으로써, 21세기 지식기반사회를 맞이하여 이를 토대로 우리 나라의 전문대학들이 성인들을 위한 계속교육을 보다 많이 그리고 효과적으로 실시할 수 있도록 전문대학 계속교육의 기능을 강화하는 방안을 제시함으로써 국민의 직업능력개발을 지원한다. The development of continuing education for junior college graduates is required to cope with the rapid evolutions in social structures such as advancements in science and technology, changes in vocational structures. At this time, this study aims at seeking ways to strengthen the functions of junior college continuing education . The following themes were examined so as to achieve the objectives of this study. First, the definition of junior college continuing education was clarified. Second, the current management status of junior college continuing education in Korea was investigated . Third, success stories of adults utilizing continuing education in advanced countries such as the U.S., U.K., Australia, Germany, etc. were examined and analyzed to derive the lessons to be learned . Lastly, suggestions for role strengthening junior college continuing education in Korea were presented to strengthen continuing education for adults in more abundance and efficiency in the face of 21st century knowledge-based social standards. In order to achieve the objectives of this study, previous researches and documents related to junior colleges in Korea and overseas were reviewed and a survey of a total of 300 people - relevant junior college continuing education personnel - in 31 junior colleges nationwide was conducted. 181 people responded to survey. It's results were analyzed. Also, numerous specialist attended experts meeting were held to determine the direction of the research and to discuss study results. ...
Table Of Contents
연구 요약 Ⅰ . 서 론 1 1. 연구의 필요성 및 목적 1 2. 연구 내용 4 3. 연구 방법 7 Ⅱ . 전문대학 계속교육의 이론적 배경 11 1. 계속교육의 개념 11 2. 전문대학 계속교육의 필요성 21 3. 전문대학 계속교육의 형태 32 4. 선행 연구 분석 49 Ⅲ . 주요 국가의 전문대학 계속교육 57 1. 미국의 지역사회대학(Community College) 57 2. 영국의 계속교육대학(Further Education College) 68 3. 호주 기술전문대학(TAFE) 77 4. 독일 전문기술대학(F achhochschule) 85 5. 국가 간 특징 비교와 시사점 91 Ⅳ . 전문대학 계속교육의 실태분석 및 시사점 97 1. 조사개요 97 2. 계속교육에 대한 인식 99 3. 계속교육의 실태와 문제점 107 4. 계속교육 강화 방향과 전략 127 5. 계속교육 강화 전략의 실현가능성에 대한 인식 138 6. 시사점 144 V . 전문대학 계속교육 기능 강화 방안 151 1. 전문대학 계속교육에 대한 종합적 논의 152 2. 전문대학 계속교육 기능 강화방안 156 참 고 문 헌 171 ABSTRACT 185 부록 189