본 연구의 목적은 대학 졸업 후 사회에 진입한 여대생을 대상으로 이들의 취업준비행동 실태를 파악하고 취업성과에 영향을 미치는 요인을 분석하는 것이다. 한국직업능력개발원의 한국교육고용패널(KEEP) 4차(2007년)-7차년도(2010년) 종단 자료를 활용하여 취업준비 실태 및 성공요인을 분석하였다. 분석결과, 여대생들은 주로 학점관리 및 전공공부, 영어공부, 자격증 취득 등 “취업사전관리” 준비행동 비율은 높았으나, 구직경험, 정보검색, 상담실 활용, 워크넷 및 고용지원센터 활용 등 “직접적인 구직활동” 비율은 낮았으며, 이러한 특징은 전문대 졸업생에 비하여 4년제 학생들에게서 뚜렷하게 나타났다. 이들의 현재 일자리에 대한 만족도는 3점 내외로 보통의 수준이었으나, 임금만족도는 “불만족” 상태로 이들은 초기 일자리에 불만이 있을 것으로 예측되었다. 또한 이들의 취업성공에 영향을 미치는 요인은 학교유형 및 전공, 미래지업에 인식 및 직업정보 검색이었으며, 그 외의 취업준비행동은 취업성공에 크게 영향을 미치지 못하고 있었다. The purpose of the study was to examine the impacts of college women’s job preparation behavior on their successful transition to labor market, using the data of Korea Education and Employment Panel(KEEP) from year 2008(4th) through year 2011(7th). In the results, college women made efforts to pursue the good grade, professional certification as well as to learn their major and business english. However, the efforts of seeking the employment information, doing job experience, and using Work-Net and employment service centers, which are considered as public employment service. 4-year college women have done these job preparation behaviors frequently than those of 2-year college women. In terms of their employment status and outcomes, the college graduated women have satisfied with their job situation despite they are not satisfied with wage. The determinantal factors impacting their successful transition to labor market are college type, major, information on future job and job seeking information. Other factors are not. We suggested the colleges’ role of supporintg job prepration behaviors.
Table Of Contents
I. 서 론 II. 이론적 배경 1. 여대생과 취업 2. 여대생과 취업준비행동 III. 연구방법 1. 연구대상 2. 연구도구 3. 분석방법 IV. 연구결과 1. 기본분석 2. 배경변인에 따른 차이분석 3. 여대생의 취업성과분석 및 예측분석 V. 결론 및 제언 참고문헌 Abstract