대학에서의 전공영어강의 수강 경험, 고등학교 3학년 때의 경험, 진로결정 타입, 고용상태와의 관계 탐색

Metadata Downloads
Alternative Title
Relations among college English-mediated subject courses, their last year high school experiences, career decision type, and employment status
Author(s)
박혜숙
Publication Year
2013-03-12
Created
2013-03-12
Keyword
전공과목 영어수업수업이해도영어사용비율진로결정고용상태English-mediated subject coursesscholastic aptitude testcareer decisionemployment status
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/7166
Abstract
본고는 한국교육고용 패널(KEEP) 1차 및 7차 자료를 이용하여 대졸 청년층의 대학 재학 중 영어로 진행된 전공과목 수강경험, 고3 때의 경험, 진로결정, 취업 실태와의 관계를 살펴보았다. 설문문항에 응답한 263명은 2010, 8월 혹은 2011년 2월 졸업예정자였다. 분석결과, 고3때의 사교육경험, 진로결정, 영어에 대한 긍정적태도는 영어강의수강에 미치는 효과는 통계적으로 유의하지 않았으나, 고3때의 수능성취도가 높은 경우가 수업이해도가 높았다. 대학에서의 경험(해외여행, 지도교수멘토링, 수업태도, 영어 공부시간)은 영어전용수업 선택과 관련이 없었으나, 수업이해도에 있어서 여학생인 경우 수업이해도는 높게 나타났다. 영어강의이해도는 영어강의 수강회수와 정적상관이 있었으며, 수업의 유용성과 수업이해도는 교수의 영어사용빈도가 높을수록 정적인 관계가 있었다. 진로결정(취업, 대학원진학/ 유학, 기타)과 전공영어강의 수강여부와의 관계는 통계적으로 유의하였다. 그러나 영어전용 수업경험 및 이해도와 고용상태와의 관계는 통계적으로 유의하지 않았다. 전공영어 수업 효과는 전공영역, 교수특성, 교수방법 둥에 따라 다를 수가 있으므로 추후 연구에서는 해당 변수를 고려할 필요가 있다. 영어로 진행되는 전공 수업효과는 단기간 나타나지 않을 가능성도 있기에, 표본수가 충분할 경우, 그 효과를 보기위해서 심도깊은 장기연구가 필요하다.
This study explores the relationships among college students’ experience of taking English-mediated content area subject courses, their high school experience, careerdecision types, and status of employment using the data from the 1st and the 7th wave of KEEP(Korea Education and Employment Panel). The selected 263 subjects had responded to a question regarding the experience of taking English-mediated (medium) subject courses (EMSC) and they were expected to graduate in either August 2010 or Feb 2011. These students’ last year high school experiences were used to predict the log-odds of taking the EMSC and the level of understanding of the lecture/instruction. These experiences include receiving private education/tutoring, the career decisions they made, their attitudes toward English, and their English scholastic aptitude test scores. Data analysis shows that only the English scholastic aptitude test score was positively associated with predicting their understanding of EMSC lecture. Such college experience variables, as oversea travelling, advisor’s mentoring, learning attitudes, and English study hours, were not statistically significantly associated with the log-odds of taking EMSC and the understanding of the course lecture. However, female’s level of understanding the EMSC lecture was higher than that of male’s. There were statistically significant positive associations between the understanding of the EMSC lecture and the number of EMSC taken and also between the understanding of the EMSC lecture and usefulness of the EMSC. There were also a statistically significant relationship between career decision types (continuing with graduate studies vs. working) and the EMSC taken.
However, the relationship between career decision types and the understanding of EMSC lectures was not statistically signifiant. The effect of taking English-mediated subject course may vary depending on the subject/domain area, characteristics of instructor, and teaching methods. Therefore, future researchers should consider these factors. Since the effect of students’ taking English-mediated subject courses may not appear immediately, an indepth longitudinal study is recommended.
Table Of Contents
Ⅰ. 도입
Ⅱ. 관련문헌 연구
Ⅲ. 연구방법
Ⅳ. 결과
Ⅴ. 논의
참고문헌
Abstract
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
박혜숙. (2013-03-12). 대학에서의 전공영어강의 수강 경험, 고등학교 3학년 때의 경험, 진로결정 타입, 고용상태와의 관계 탐색. 제8회 한국교육고용패널 학술대회 논문집.
Type
Conference Paper
Appears in Collections:
학술행사자료 > I. KEEP
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.