교육훈련이 재무적 성과에 영향을 미치는가? : 잠재성장모형을 이용한 종단적 실증 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
Did Education and Training affect Financial Performance of Corporate?: longitudinal study using Latent Growth Model
Author(s)
석진홍박우성
Publication Year
2012-09-25
Created
2012-09-25
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/7180
Abstract
본 연구의 목적은 기업에서 실시하는 교육훈련과 그로 인해서 발생되는 인적자원 성과, 조직성과, 재무적 성과가 시간에 따라 어떠한 변화를 보이는지와 그러한 변화를 기반으로 한 상호연관성은 어떠한지를 종단적으로 검증하고자 하는 것이다. 이를 위하여 한국직업능력개발원의 인적자본기업패널 2, 3, 4차년도 자료와 한국신용평가정보의 KIS 자료를 결합하여 개별 잠재성장모형과 다변량 잠재성장모형을 구성하여 실증적 검증을 실시하였다.
연구결과, 교육훈련을 제외한 변수들은 선형 변화하는 것으로 나타났으며 모형의 적합도도 적절한 것으로 나타났다. 또한 기업의 교육훈련은 인적자원 성과, 조직성과, 재무적 성과에 긍정적인 영향을 미치며, 인적자원 성과와 조직성과가 교육훈련과 재무적 성과 사이에서 매개 역할을 하는 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to investigate the interrelationship among education and training, human resource performance, organizational performance and financial performance. We used multivariate Latent Growth Model(LGM) because of mediating effect and longitudinal research. Data Set is combined with Second, third, fourth-year of Human Capital Corporate Panel(HCCP) of the Korea Research Institute for Vocational Education and Training(KRIVET) and financial data of KIS Credit Information Service.
The results show that all variables are liner exchange except for education and training. And education and training is positive relationship with HR Performance, organizational performance and financial Performance. In addition, human resource performance and organizational performance are mediating between education and training and financial performance.
Table Of Contents
1. 서론
2. 이론적 배경
가. 교육훈련과 성과와의 관계
나. 교육훈련과 재무적 성과 사이의 매개 효과
3. 연구방법
가. 연구대상
나. 변수의 조작적 정의 및 측정
다. 분석방법
4. 연구결과
가. 인적자원 성과의 매개효과 분석
나. 조직성과의 매개효과 분석
5. 요약 및 토론
참고문헌
Abstract
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
석진홍. (2012-09-25). 교육훈련이 재무적 성과에 영향을 미치는가? : 잠재성장모형을 이용한 종단적 실증 연구. 제4회 인적자본기업패널 학술대회 논문집.
Type
Conference Paper
Appears in Collections:
학술행사자료 > II. HCCP
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.