자기회귀 교차지연 모델과 잠재성장 모델을 활용한 대학생의 자기효능감, 행복 및 자기주도학습 간의 종단 관계 분석
- Alternative Title
- The Longitudinal Relationships Between Self-Efficacy, Happiness and Self-Directed Learning of University Students: Using Autoregressive Cross-Lagged Modeling and Latent Growth Curve Modeling
- Author(s)
- 박시남
- Publication Year
- 2014-03-10
- Created
- 2014-03-10
- Keyword
- keep; self-efficacy; happiness; self-directed learning; latent growth curve modeling; autoregressive cross-lagged modeling
- URI
- https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/7232
- Abstract
- 본 연구의 목적은 자기회귀 교차지연 모델과 잠재성장 모델을 활용하여 대학생의 자기효능감, 행복 및 자기주도학습의 종단적 관계를 분석하는 것이다.
연구 목적을 달성하기 위해 한국교육고용패널조사(KEEP)의 7, 8, 9차년도 데이터 자료를 Amos(18.0)와 Mplus(6.0)을 사용하여 분석하였다.
연구결과는 다음과 같다. 첫째, 대학생의 자기효능감과 자기주도학습은 각각 시간 경과에 따라 이전 시점에서 이후 시점에 안정적으로 유의한 영향을 주고, 변화 유형은 점점 증가하는 선형변화를 띠었다. 둘째, 대학생의 행복은 시간 경과에 따라 이전 시점에서 이후 시점에 안정적으로 유의한 영향을 주고, 변화 유형은 증가하다 감소하는 무변화로 나타났다. 셋째, 대학생의 자기효능감은 시간 경과에 따라 행복에 유의한 영향을 미치는데 이것을 다시 잠재성장 모델로 분석해 보면 자기효능감의 초기치가 행복의 초기치에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 대학생의 행복은 시간 경과에 따라 자기주도학습에 유의한 영향을 미치는데 이것을 다시 잠재성장 모델로 분석해보면 행복의 초기치가 자기주도학습의 변화율에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 대학생의 자기효능감은 시간 경과에 따라 자기주도학습에 유의한 영향을 미치는데 이것을 다시 잠재성장 모델로 분석해보면 자기효능감의 초기치와 변화율이 각각 자기주도학습의 초기치와 변화율에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 대학생의 자기효능감 초기치가 행복 초기치를 매개변인으로 하여 자기주도학습 변화율에 유의한 영향을 주었다.
The purpose of this study is to analyze the longitudinal relationships between self-efficacy, happiness and self-directed learning of university students using autoregressive cross-lagged modeling and latent growth curve modeling. To achieve the purpose, the Korea Education and Employment Panel(KEEP) data-sets(7th, 8th and 9th year) were analyzed with Amos(18.0) and Mplus(6.0) programs.
The major findings are as follows:
First, self-efficacy and self-directed learning continued from in significant stability, and its change of it was increasingly linear. Second, happiness grew throughout this period in significant stability, but it was nonlinear. Third, previous self-efficacy had significant positive effect on the later happiness. Self-efficacy intercept had significant positive effect on the happiness intercept. Fourth, previous happiness had significant positive effect on the later self-directed learning. Happiness intercept had significant positive effect on the self-directed learning slope. Fifth, previous self-efficacy had significant positive effect on the later self-directed learning. Self-efficacy intercept had significant positive effect on the self- directed learning intercept. And, the self-efficacy slope had significant positive effect on the self-directed learning slope. Sixth, the self-efficacy intercept had indirect positive influences on self-directed learning slope through the intervening variable of the happiness intercept.
- Table Of Contents
- I. 서 론
Ⅱ. 선행 연구
Ⅲ. 연구방법
1. 연구 대상 및 변수 선정
2. 분석 방법 및 연구모델
Ⅳ. 연구결과
1. 자기회귀 교차지연 모델 분석
2. 잠재성장 모델 분석
V. 논의 및 결론
참고문헌
Abstract
- Publisher
- 한국직업능력개발원
- Citation
- 박시남. (2014-03-10). 자기회귀 교차지연 모델과 잠재성장 모델을 활용한 대학생의 자기효능감, 행복 및 자기주도학습 간의 종단 관계 분석. 제9회 한국교육고용패널 학술대회 논문집.
- Type
- Conference Paper
-
Appears in Collections:
- 학술행사자료 > I. KEEP
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.