본 논문에서는 한국교육고용패널자료를 이용하여 가구의 소득계층이 자녀의 대학진학, 대학의 학벌, 소득계층에 미치는 영향을 심층적으로 분석하고 가구의 소득계층, 계층이동 등과 청년층의 시장경제에 대한 태도 간의 관련성을 분석하였다. 분석결과 가구의 소득계층이 자녀의 학력, 학벌에 지대한 영향을 미치며, 계층이동이 청년층의 가치관과 높은 관련성을 갖는 것으로 나타났다. 고소득계층일수록 자녀가 고학력, 고학벌을 갖게 될 가능성이 높다는 사실은 이를 매개로 한 계층세습의 개연성을 보여주는 것이다. 아울러 계층상향이동을 경험한 청년층일수록 공동체에 대한 책임, 시장경제에 대한 긍정적 태도를 갖고 있다는 사실이 밝혀졌는데, 이는 계층이동이 단순히 개인적 차원의 정의감에 부합하는 것에 그치는 것이 아니라 사회의 건강성을 유지, 강화하는 수단이 될 수 있다는 점에서 의의를 갖는다. This article examines the factors that affect children’s educational performance measured by schooling year and elite university graduation, especially focused on the difference by family income and the relationship between social mobility and attitude toward market economy using the Korea Education and Employment Panel(KEEP). The results are as follows. Family income strongly affected the children’s schooling year and elite university graduation possibility. This means that education acts as a passage for the rich to pass on power to one's descendants. In this sense, it is very important to reform college entrance examination system so that student ability have crucial importance regardless of private tutoring or family background. Also, the youth who experienced upper social mobility compared to their parent have positive attitude toward market economy. This means that enhancing social mobility is not only accord with one’s natural justice on the individual level but also strengthening solidarity of society through more people turned into responsible citizen.
Table Of Contents
I. 서 론 Ⅱ. 선행연구 검토 Ⅲ. 실증분석 1. 분석자료 구축 2. 가구소득과 학력, 학벌 3. 가구소득과 취업 4. 계층이동과 가치관 Ⅳ. 요약 및 정책적 시사점 참고문헌 Abstract