대학졸업자의 진로결정 자기효능감과 직업기초 역량교육이 진로행동을 매개로 행복에 미치는 영향

Metadata Downloads
Alternative Title
The Effects of Career Decision-Making Self-Efficacy and Training for Basic Job Competency on Happiness by the Mediated Effect of Career Behaviors Among Korean University Student
Author(s)
박시남신승원
Publication Year
2016-03-03
Created
2016-03-03
Keyword
KEEPcareer decision-making self-efficacybasic job competenciescareer behaviorshappiness
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/7314
Abstract
본 연구의 목적은 대학졸업자의 진로결정 자기효능감과 직업기초역량교육이 진로행동을 매개로 행복에 어떻게 영향을 미치는지를 살펴보고 그 간접효과의 유의성을 확인하고자 하는 것이다.
연구 목적을 달성하기 위해 한국교육고용 패널조사(KEEP)의 10, 11차에 조사된 설문자료 중 2012학연도에서 2014학년도 2월까지 대학을 졸업한 학생 896명을 대상으로 하였다. 연구모형을 통계적으로 검증하기 위해 SPSS(18)과 Mplus(7.2)를 사용하였고 분석 방법으로는 구조방정식이 활용되었다.
연구결과는 다음과 같다. 첫째, 대학졸업자의 진로결정 자기효능감이 행복에 유의미하게 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 진로결정 자기효능감이 진로행동 즉 불안전한 첫 일자리로의 진입에 유의미하게 부정적인 영향을 미치고 진로행동을 매개로 한 간접효과는 유의미하게 부정적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 종합적으로 진로결정 자기효능감에서 행복에 이르는 직접효과와 간접효과의 총합은 유의미하게 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 직업기초역량교육이 행복에 유의미하게 긍정적인 영향을 미치나 진로행동을 매개로 행복에 이르는 간접효과는 유의미하지 않은 것으로 나타났다. 셋째, 진로 결정 자기효능감이 진로행동에 유의미하게 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 직업기초역량 교육은 진로행동에 유의미하지 않은 것으로 나타났다. 넷째, 대학졸업자의 진로행동은 행복에 긍정적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
이상의 연구결과로 도출된 결론은 진로결정 자기효능감, 직업기초역량교육 및 진로행동이 대학졸업자의 행복에 영향을 주었다는 것이다. 본 연구의 관리적 시사점은 청년층의 진로 및 취업이 행복에 영향을 미치는 중요한 변인이고 그들의 행복을 높이기 위해서는 진로결정 자기효능감을 높이고 직업기초역량교육의 질적인 측면을 보완하여 합리적인 진로행동을 촉진할 수 있는 진로 프로그램의 도입이 요구됨을 확인한 것이다.
The purpose of this study is to analyze how university graduates’ career decisionmaking self-efficacy and training for basic job competencies affect happiness through the intervening variable of career behaviors and to examine the effect of mediated variable. To achieve this purpose, the 10th and 11th data-sets of 2012 to 2014 KEEP(Korean Education & Employment Panel) of Korean Research Institute for Vocational Education and Training were used, and 896 university graduates as collected data were analyzed with SPSS 18.0 and Mplus (7.2) programs using SEM(structural equation modeling).
The major findings are as follows: First, career decision-making self-efficacy of university graduates had a significant positive effect on happiness. Career decisionmaking self-efficacy had a significant negative effect on career behaviors, that is, entry to an unstable first job, and therefore career decision-making self-efficacy had indirect negative influences on happiness through the intervening variable of career behaviors.
These results synthesized that the overall direct and indirect effect of career decisionmaking self-efficacy on happiness was significantly positive. Second, training for basic job competencies had a significant positive effect on happiness but had no significant influence on happiness through the intervening variable of career behaviors. Third, career decision-making self-efficacy had a significant negative effect on career behaviors, however, training for basic job competencies had no significant effect on career behaviors.
To sum up the research findings, university graduates’ career decision-making selfefficacy, training for basic job competencies, and career behaviors affect happiness. This research implies that there is a high correlation between variables related to university graduates’ job and career and their happiness. It also has been validated that uplifting career decision-making self-efficacy and improving the quality of the training for basic job competencies would be a reasonable way to encourage their optimal career behaviors.
Table Of Contents
I. 서 론
Ⅱ. 선행연구 검토
1. 진로결정 자기효능감
2. 직업기초역량교육
3. 진로행동
4. 행복
5. 이론적 분석틀
Ⅲ. 연구 방법
1. 자료수집 및 조사대상
2. 자료분석 방법 및 변수의 조작적 정의
Ⅳ. 연구 결과
1. 측정변수의 기술통계
2. 연구모델의 구조관계분석
3. 연구모델의 간접효과 유의성 및 효과크기 검증
V. 논의 및 결론
1. 논의
2. 결론 및 제언
참고문헌
Abstract
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
박시남. (2016-03-03). 대학졸업자의 진로결정 자기효능감과 직업기초 역량교육이 진로행동을 매개로 행복에 미치는 영향. 제11회 한국교육고용패널 학술대회 논문집.
Type
Conference Paper
Appears in Collections:
학술행사자료 > I. KEEP
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.